ZLÍN Plán by byl. Stavba roky diskutované plavební komory v Bělově u Otrokovic dostala takovou podobu, že ji postupně odkývávají experti na životní prostředí. Je klíčem k propojení Baťova kanálu s turistickým magnetem Hané – městem Kroměříží.
Ředitelství vodních cest oznámilo, že by chtělo stavbu za 182 milionů korun zahájit v roce 2012. Jenomže nemá jisté peníze, zaplatit budování komory by měl Státní fond dopravní infrastruktury. Ale ten čekají rozsáhlé škrty, byť hlavně v jeho silniční a železniční části – na úpravy plavebních tras by letos podle plánu mělo jít něco přes dvě procenta jeho investičních výdajů.
V regionu s takovými škrty nepočítají. Po vybudování jezu by se lidé, kteří si půjčují lodě, mohli dostat téměř až ke slavným kroměřížským zahradám. „V praxi by to znamenalo, že délka pobytu třeba pro ty, kdo si na kanále pronajmou loď, se prodlouží na týden – na takovou pěknou dovolenou,“ poznamenala ředitelka Centrály cestovního ruchu východní Moravy Dana Daňová. Podle ní by se tak kanál stal nejvýznamnější nabídkou této části Moravy a ekonomickým přínosem.
Ministerstvo dopravy je zatím tajemné – nezveřejnilo ani seznam škrtů pro letošek, takže rok 2012 je příliš vzdálený. Majitelé lodí na Baťově kanále jsou skeptičtí. Že se skutečně začne stavět, tomu příliš nevěří. „To říkají každý rok, ale pořád se nic neděje,“ poznamenal třeba Zdeněk Klečka z občanského sdružení Lodě a hausbóty ze Starého Města. Výstavbu plavební komory v Bělově u Otrokovic doprovázejí prý především problémy se soukromými vlastníky pozemků při výkupu, ale za zdržení mohou i ekologové se svými požadavky. „Jinak v principu bychom jako dopravci komoru samozřejmě uvítali, nové možnosti by určitě přilákaly další turisty,“ míní Klečka. Obdobně smýšlí také Jan Šulc ze sdružení Moravská lodní doprava. „Kdo by nechtěl plavební komoru v Bělově. Možnost doplout až do Kroměříže by mnozí ocenili. Ale je to nereálné,“ obává se Šulc.
Nedůvěra dopravců plyne prý hlavně ze zkušeností. Základní kámen komory v Rohatci už údajně poklepal před několika lety nejeden pohlavár, stavět se ale stále nezačalo. Také v tomto případě podle nich vybudování brzdí hlavně spory o pozemky, včetně jednání se Slováky. „To, že se nestaví v Rohatci, mně ale tak nevadí. Bojím se, že dokončení této komory by mohlo znamenat expanzi motorových člunů a ve výsledku zákaz lodní dopravy pro nás všechny,“ podotkl Šulc.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy