Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Vlaky poprvé minou nádraží

Česko

Nové jízdní řády - Brno na zkoušku dostane expresní spojení severu a jihu města

BRNO/KUŘIM Přes Brno budou poprvé po desítkách let projíždět osobní vlaky, které nezastaví na hlavním nádraží. Vyhnou se přeplněné stanici a zkrátí spojení mezi severem a jihem Brna.

Novinka se týká celkem jedenácti nově zavedených vlaků mezi Kuřimí a Slatinou. „Jejich cílem je průmyslová zóna na Černovické terase. Ve Slatině ale mohou lidé přestoupit a dostanou se rychleji i na další místa na jihu Brna,“ tvrdí vedoucí krajského odboru dopravy Jan Pavlíček, který novinku s Českými drahami vyjednával. Podle zástupců Českých drah se takovým lidem zkrátí každá cesta minimálně o deset minut. „Ušetří totiž přestupování a zdržení právě na hlavním nádraží. Mohou je využít i lidé z Králova Pole, Řečkovic či Lesné,“ dodal Alan Butschek z brněnského pracoviště Českých drah.

Vlaky pojedou z Židenic do Slatiny po kolejích, které dnes využívají především nákladní vlaky. „Osobní po nich jezdily jen velice výjimečně, častěji snad v 70. letech sezonní rychlíky, které pro úsporu času zastavovaly v Brně na nádraží v Králově Poli,“ dodal Butschek.

Krajští představitelé uznávají, že objednávka vlaků je trošku sázkou do loterie. „Vyšli jsme ale i ze zkušenosti, kterou mají v Praze s podobnou tangenciální linkou, jež míjí hlavní nádraží. Je rychlejší než městská doprava,“ dodal Pavlíček.

Lidé z Kuřimska úpravu vítají. „Vypravoval jsem teď dvakrát přítelkyni do Londýna, bude to dobré i na lepší dopravu na letiště. Jen tam bude nutné přejít na autobus,“ svěřil se LN Pavel Zajíc z Kuřimi.

K zavedení nové linky však existuje ještě další důvod: až začne přestavba brněnského hlavního nádraží, bude možná muset po stejné či podobné odklonové trase jezdit víc spojů. „Pokud si na to lidé začnou už teď zvykat, bude to lepší,“ naznačují železničáři. „Jezdit vlakem po městě, to si ani neumím představit. No ale horší než přecpaný autobus to být nemůže,“ míní s úsměvem Roman Kopřiva z Brna.

Zavedení vlaků míjejících hlavní nádraží je největší změnou, které Brnu přinesou nové jízdní řády vlaků platné od 9. prosince. Kromě nich ohlásily České dráhy i další tři dvojice expresů spojujících Prahu a Brno, které na trase budou stavět pouze v Pardubicích a vzdálenost mezi oběma městy zdolají za dvě hodiny a 42 minut.

Zvyšuje se i počet spojů v okolí Brna, například přes Kuřim už ve špičce pojede pět vlaků za hodinu jedním směrem, také další tratě zapojené v IDS v té době „zahustí“ počet spojů na dva až tři za hodinu v každém směru.

***

Nová linka S1: Jen pro pracující

Nová expresní vlaková linka spojující sever a jih Brna dostala označení S1. Vlaky jsou určeny především pro dopravu cestujících do podniků na jihu města, budou proto jezdit pouze v pracovních dnech -z Kuřimi v 4.58, 6.08 a 7.08, 15.36, 16.36 a v 18.26 (jede jen do Židenic), zpět ze Slatiny v 6.04 a poté v hodinovém intervalu od 14.34 do 17.34. Podle zájmu cestujících může kraj v budoucnu počet linek upravit.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: