Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Vlezlý spam slaví třicetiny

Česko

WASHINGTON/PRAHA Replika značkových hodinek za zlomek ceny originálu, zaručeně fungující prostředky na zvětšení rozličných tělesných partií nebo třeba dopis od vdovy po ministru ropného průmyslu jisté africké země, která se s vámi za menší poplatek podělí o své bohatství. Ve světě spamu není nic nemožné - a to už tři desetiletí. První vlna nevyžádané pošty prošla sítí Arpanet, předchůdcem dnešního internetu, počátkem května roku 1978.

Otom, že nevyžádaná pošta představuje nepříjemný problém, ví své asi většina majitelů e-mailových účtů. Podle statistiky společnosti Symantec se v prvních dvou měsících letošního roku podíl spamu v elektronické poště celosvětově pohyboval jen těsně pod hranicí osmdesáti procent.

Za vynálezce spamu, tedy nevyžádaného sdělení rozesílaného prostřednictvím počítačové sítě, je označován Gary Thuerk. Byl to právě tento zaměstnanec americké počítačové firmy Digital Equipment Corporation, kdo na počátku května 1978 rozeslal přibližně čtyřem stovkám uživatelů sítě Arpanet hromadný elektronický vzkaz, v němž informoval o novém produktu své společnosti. Není bez zajímavosti, že spíš než za „otce spamu“ považuje Thuerk sám sebe za průkopníka e-marketingu. Prý proto, že vzkazy nerozesílal náhodně, ale pouze lidem, o nichž věděl, že by je zpráva mohla zajímat.

Za první komerční kampaň prováděnou ve skutečně masovém měřítku bývá označována série nevyžádaných zpráv z dubna 1994. Dvojice amerických právníků Laurence Canter a Martha Siegelová tehdy prostřednictvím sítě Usenet obeslala několik tisíc diskusních skupin inzeráty, v nichž nabízeli pomoc při získání takzvané zelené karty, tedy oprávnění k trvalému pobytu v USA.

Doslova v epidemii se spam začal proměňovat někdy kolem poloviny 90. let minulého století, což souviselo s lepšími technickými podmínkami i s nárůstem počtu osob s přístupem k síti.

***

Proč právě „spam“? Zajímavá je i teorie původu samotného termínu spam. Podle dříve vydaných slovníků znamená slovo spam buď nudu či otravu, nebo konzervu lančmítu. Za rozšířené využívání druhého významu může údajně skeč skupiny Monty Python. Otravné a stále se opakující reklamy začaly prý uživatelům sítí připomínat absurdní atmosféru skeče, v němž byl v restauraci na jídelním lístku pouze spam (lančmít) a celý skeč byl na opakování tohoto slova vystaven.

Autor: