Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Vojáci létají málo, proto častěji havarují

Česko

České armádě spadne ze vzduchu v průměru jedno letadlo ročně. O kolik peněz tak přichází, však nechce říct. Stroje si navíc nemůže pojistit. SEDLEC/PRAHA Každoročně na začátku listopadu vyrážejí z piety piloti z náměšťské vojenské základny do moravských Tasovic. V roce 1996 se tu zřítil bombardér Su-22 s tehdy 28letým pilotem Michalem Návesníkem. Na místě zemřel. Místo tragické nehody dnes připomíná malá mýtina v lese s pomníčkem.

Od té doby z nebe nad Českem spadlo 15 vojenských letadel a dva vrtulníky. Je to stejné, jako by armáda ztratila dvě malé letky. Například tu náměšťskou nyní tvoří devět strojů L-39 Albatros.

Při srovnání s velkými letectvy Spojených států nebo britským Královským letectvem nejde o nijak velké číslo. Ta každoročně v konfliktech i cvičeních zničí několik desítek strojů.

Můžeme se ale rovnat slovenským vzdušným silám. Ty za posledních čtrnáct mírových let ztratily třináct strojů. V pěti případech šlo o albatrosy.

Hlavní potíž naší i slovenské armády vidí odborníci v neustálém snižovaní počtu provozovaných letounů. „Čím méně piloti létají, tím větší je pravděpodobnost nehody,“ myslí si expert Michal Zdobinský.

Se zničenými stroji armáda přichází i o značné částky, které do nich investovala. Generální štáb je nechce specifikovat. Cena samotného letounu L-39 se pohybuje okolo 400 tisíc dolarů. To znamená, že vojenská verze má hodnotu nejméně kolem osmi milionů korun.

Zato modernější L-159 Alca, která se naposledy zřítila při manévrech ve vojenském prostoru na Příbramsku v roce 2003, se na světových trzích prodává za necelých 300 milionů korun.

A tyhle peníze už armáda nikdy nezíská. „Letecká technika není pojištěna,“ vysvětluje mluvčí generálního štábu Jana Růžičková. Vojáci ji totiž podle zákona pojišťovat nemusí. Na tyto výdaje ale myslí dopředu. „Každá armáda, když plánuje výdaje, tak počítá i s nehodami,“ říká Zdobinský.

Trosky už jsou pohromadě Zatím poslední nehodou je čtvrteční pád cvičného letounu L-39 na Třebíčsku. Oba piloti přežili. „Trosky jsou na základně v Náměšti, odkud si pak náš technický ústav vybere součástky pro expertizu,“ popisuje Jana Růžičková.

Vyšetřování se může protáhnout i na několik měsíců. Do té doby náčelník generálního štábu zakázal na albatrosech létat.

***

NEBEZPEČNÉ MIGY MEZI PANELÁKY

* Největším „smolařem“ v novodobé historii českého vojenského letectva jsou stíhačky MiG-21. Mezi roky 1998 a 2000 se jich při třech nehodách zřítilo šest.

* V roce 1998 zastaralé stroje spadly na sídliště Vltava v Českých Budějovicích, jako zázrakem nebyl nikdo zraněn.

* Nejméně nad Českem padají vojenské helikoptéry. V roce 2001 třeba havaroval salonní stroj Mi-8 s americkým astronautem Eugenem Cernanem. Posádka přežila.

Autor:

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...