Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vojenští piloti přesedlali do tahačů větroňů

Česko

SEDLEC/PRAHA Modré nebe bez mraků a slabý vítr teď nemá Pavel rád. „V takovémhle počasí bychom už od desíti ráno byli s albatrosy ve vzduchu, teď si ale procvičujeme hlavně angličtinu a teorii,“ říká vojenský pilot z náměšťské základny.

Nejmodernější české armádní letiště je od poloviny loňského prosince ztichlé. Zdejších devět strojů L-39 Albatros má po nehodě toho desátého zakázáno létat. A to se hned tak nezmění. „Minimálně do 7. dubna nebude toto nařízení odvoláno,“ vysvětluje Jiří Caletka z ministerstva obrany.

Ale piloti z Náměště musí zůstat v tréninku. Proto nyní létají na vrtulových strojích Zlín 142, které používají aerokluby jako vlečné stroje pro větroně. „Výcvik probíhá z důvodu udržení letových návyků,“ potvrzuje mluvčí základny Štěpánka Skřipská.

Piloti z Vysočiny se tak průběžně přesouvají do Pardubic, s vrtulovými letouny operují z tamějšího Centra leteckého výcviku. Armádu to prý nestojí nic navíc, jen upravila podmínky současné smlouvy s instruktory.

Pro vojáky, kteří se do Pardubic zrovna nedostanou, připravila základna náhradní program. „Výcvik příslušníků naší letky je v současné době zaměřen především na zvyšování odborné kvalifikace, tělesné výkonnosti a jazykovou přípravu,“ popisuje Skřipská.

A bez práce prý nejsou ani technici, kteří se o albatrosy v Náměšti starají. Nyní prý pomáhají se servisem tamější letky vrtulníků Mi-24.

Vzduch chrání radary Vedení základny odmítá, že by už skoro čtvrtletní odstávka albatrosů ohrozila bezpečnost země. Její radary stále sledují vzdušný prostor nad jadernou elektrárnou Dukovany, v případě pohotovosti mohou vzlétnout tamější vrtulníky.

Armáda nyní kromě albatrosů nemůže používat ani čtyři nové dopravní letouny CASA. Ty jsou odstavené po technických potížích jednoho z nich.

***

Zlín 142

Dvoumístný dvouplošník, jehož prototyp vzlétl v roce 1978, používají kromě akrobatů i aerokluby jako vlečný letoun.

Autor: