Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Volby na Vysočině rozhodnou i o Dukovanech

Česko

  7:00
JIHLAVA - Bramborářský kraj, říká se o Vysočině. A právě zemědělství je jedním z oborů, které potřebují největší pomoc. A odvahu bude žádat i výrok o Dukovanech.

Jaderná elektrárna Dukovany. foto: Tomáš HájekLidové noviny

Při svém vzniku to byl nejvíce zpochybňovaný kraj. Napůl v Čechách, napůl na Moravě, vytržený ze tří rozdílných regionů. Teď má jako jediný dva politiky ve funkci místopředsedů Poslanecké sněmovny - Miroslavu Němcovou z ODS a lidovce Jana Kasala.

Ale zároveň je jedním z těch, kde na hejtmanství je sociální demokracie u moci díky dohodě s komunisty. Lidem to však nepomáhá. "Jsme snad poslední místo v republice, kde není ani zárodek nějakého integrovaného dopravního systému," stěžuje si Pavel Vrána z Jihlavy. Problém je právě v tom, že zatímco ostatní kraje mají své přirozené centrum, Jihlava se jím zatím spíše snaží být. Pelhřimovsko tíhne stále k Budějovicím, Havlíčkobrodsko k východočeských městům a východní část kraje k Brněnsku.

Kraj v číslech

* Kraji Vysočina klesla v dubnu nezaměstnanost na 9,6 procenta, celorepublikový průměr je přitom 9,2 procenta. Situace se zlepšila ve všech okresech.
* Největšími zaměstnavateli v kraji jsou jihlavský Bosch Diesel a žďárský Žďas.
* V kraji se do tří let několikanásobně zvýší výsadba geneticky modifikovaných brambor.

Právě vylepšení dopravní infrastruktury je společně s nezaměstnaností jedním z nejčastějších témat politiků. Kraj protíná dálnice D1, ale tu všichni spíše znají z Nohavicovy písničky Ladovská zima. A z vlastních zážitků s nešvary počasí na ní. Stejně tak síť vlaků kraji příliš nepomáhá.

Volby - kraj Vysočina

Pro východní část kraje budou do budoucna klíčová další rozhodnutí o energetické koncepci České republiky. Jaderná elektrárna Dukovany, která leží v okrese Třebíč, totiž spěje do druhé poloviny své existence a politici budou muset učinit radikální rozhodnutí - zda umožní, aby na volných pozemcích vedle ní začaly vznikat nové bloky, které ty stávající nahradí. Většina stran však spíše mluví o dokončení Temelína. Právě energetika však dává mnoha lidem na Třebíčsku přímo i nepřímo práci.

Důležitá je také otázka oblastí o něco severněji - uranových dolů v Dolní Rožínce. Ty jsou zatím otevřeny pro dotěžení existujících zásob, rozhodnutí o nich bude klíčové pro zaměstnanost v okolí.

Pro "vnitřní" část Vysočiny je zásadní cestovní ruch. Jeho potenciál kraj stále neumí naplno využít, a to má tři památky se statusem UNESCO - Telč, Třebíč a kostel Zelená hora u Žďáru nad Sázavou.

Volební speciál - kraj Vysočina

"Mám pocit, že se tu ale střídá víc lidí z tuzemska než cizinců," shodují se i lidé v Třebíči. Tamní židovská čtvrť i bazilika jsou romantickými místy, ale chybí jí soustředěnější propagace v zahraničí. Vysočina se totiž právě svou polohou na rozhraní Čech a Moravy dostává částečně do izolace. Zatímco ostatní moravské kraje se spojují ke společné propagaci a propojují své nabídky, Vysočina se drží v povzdálí a mnoho projektů vynechala.

Volební lídři v kraji Vysočina.

Pro mnoho lidí tak zůstává především krajem chat a chalup, hlubokých lesů a několika významných přírodních lokalit. Zástupci zemědělských oborů přitom míní, že právě proto je ideální pro agroturistiku. A farmy či rodinné ranče začínají zkoušet, co více zaujme, zda domácí buchty, sýry, prodej jehněčího, či připojení na internet.

V poslední době také přibývá podnikatelů, kteří se snaží turisty nalákat, aby krásy kraje, kde se netřeba bát moc vysokých kopců ani únavných nížin, poznávali z koňského hřbetu nebo ze sedla kola. Poměrně dobře značená síť cyklostezek a tras pro běžkaře přitahuje ročně už desetitisíce lidí, možnosti by však byly mnohem větší.

Kraj se navíc musí vyrovnat s tím, že některé krajské instituce mu chybí, až letos dostal vlastní policejní ředitelství, plnohodnotný krajský soud ještě nemá a některé instituce má společné s Jihočeským nebo Jihomoravským krajem. Na změny nejsou peníze. Měnit se nemusí jen jedno: v kriminalitě se dlouhodobě drží na spodních, nejlepších příčkách žebříčku.

"Jsme snad poslední místo v republice, kde není ani zárodek nějakého integrovaného dopravního systému."

Další díl, tentokrát o Sředočeském kraji, si přečtěte v pátek 14.května

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...