Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Volby nevolby. Strany dál útočí na voliče

Česko

Předvolební billboardy zůstávají na očích veřejnosti dlouho po volbách. Peníze na jejich odstranění se stranám vydávat nechce

PRAHA/BRNO Hlasujte proti bezohledné vládě, vyzývá stále ČSSD Pražany, aby přišli 15. a 16. října k volbám. Jen o kousek dál si zase bere hlavní město „na triko“ kandidát TOP 09 na primátora Zdeněk Tůma. Zatímco třeba v částech USA politické strany předvolební plakáty povinně odstraňují, v Česku visí i dlouho po volbách.

Šance, že alespoň někteří politici z billboardů zmizí, je nicméně blízko. Většina stran si totiž reklamu zaplatila do konce října. „Nasmlouvané jsme je měli do 31. 10., klasicky se totiž kupují na měsíc. Dál je to věcí pronajímatele reklamních ploch,“ sdělil volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.

Jásat by ale bylo předčasné. Záležet totiž bude hlavně na tom, zda budou mít reklamní agentury předvolební billboardy čím nahradit. „Politické strany se před volbami snaží být vidět úplně všude, a proto si objednávají i velmi málo využívané plochy,“ řekl LN Zdeněk Holeček ze společnosti WIP Reklama. Větrem i deštěm ošlehané tváře politiků tak můžou na neatraktivních místech viset i roky. „Správné to není. Plakát časem ztratí na kvalitě a firmě, která tam zůstane viset, to mnohdy dobrou reklamu nedělá. Asi by bylo vhodné ve smlouvě trvat na odstranění reklamy po skončení kampaně,“ sdělil LN mediální magnát Jaromír Soukup. Za takzvaný umělý přelep třeba bílým papírem by však politické strany musely podle Holečka zaplatit i tisíc korun za jednu plochu. A tak plakáty většinou nechávají být.

I v Brně a okolí tak stále visí plakáty a billboardy ze senátních a komunálních voleb. Ještě včera se třeba tamní lídryně TOP 09 Irena Matonohová smála z několika pouličních hodin v centru – paradoxně také zastaralých, protože agentury nejen nezměnily výzdobu, ale ani časomíra nebyla zbavena letního času. Někteří kandidáti však alespoň prostřednictvím billboardů děkují za hlasy. Dělá to například občanský demokrat Miroslav Hošek, který neprošel ani do druhého kola. „6151 voličů řeklo ano, děkuji vám,“ napsal na své billboardy. Propaguje tak však nepřímo i své jméno spojené s podnikáním. Onderku zakryla Mary Poppins Velká část plakátů politických stran v moravské metropoli ale začala mizet už o víkendu. Je totiž čím je nahradit. Začíná festival Janáček Brno, chystá se unikátní představení muzikálu Mary Poppins a také několik dalších akcí.

I když po podobném systému jako v USA čeští politici příliš netouží, vlastní reklamy přesto někteří kandidáti sami sundávají. Třeba na sloupech veřejného osvětlení. „Byl bych rád, kdyby zmizely politické plakáty například z lamp, některé jsme i sami odstraňovali,“ uvedl čerstvě zvolený senátor za Prahu 6 z ODS Petr Bratský.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!