Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Volkswagen ukousne pětinu v Suzuki

Česko

Dvě přední automobilky se odhodlaly k fúzi navzdory recesi * Obě touží posílit svou pozici na čínském a indickém trhu

TOKIO Německá automobilka Volkswagen neztrácí touhu po nových akvizicích.

Poté, co tento týden Volkswagen dokončil koupi takřka polovičního podílu ve firmě Porsche, oznámil včera novou fúzi: tentokrát s japonským výrobcem aut Suzuki Motor.

Německá automobilka oznámila, že za zhruba 2,5 miliardy dolarů (asi 43,6 miliardy korun) převezme téměř pětinu japonské automobilky. Až polovinu výnosu z prodeje 19,9 procenta svých akcií Suzuki přitom naopak investuje do nákupu akcií Volkswagenu.

Předpokládá se, že dohoda, která je zatím poslední fúzí mezi světovými výrobci automobilů, posílí vliv obou výrobců na trhu.

Ve hře jsou především čínský a indický trh, které patří k těm nejrychleji rostoucím. Volkswagen má silnou pozici v Číně, zatímco Suzuki má padesátiprocentní podíl na indickém trhu.

„Dvě přední světové automobilky spojují síly a připravují se na plnění stále těžších úkolů, které před námi leží,“ komentoval dohodu mezi Volkswagenem a Suzuki šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. „Společně budeme schopni maximálně využít všech možností k dalšímu růstu,“ dodal.

Fúze jako recept na krizi Zpráva o obchodu mezi oběma automobilkami přichází pouze několik dní poté, co francouzský PSA Peugeot Citroën a Mitsubishi Motors Corp oznámily, že prozkoumají možnosti prohloubení svých vztahů, které se v současnosti omezují pouze na jednotlivé projekty.

Fúze mezi východními a technologicky vyspělejšími západními automobilkami jsou součástí strategie, která má tomuto odvětví pomoct přežít hospodářskou krizi. Výrobci automobilů se tímto způsobem snaží vyrovnat se s nestabilní poptávkou, chronickou nadvýrobou a stále přísnějšími ekologickými předpisy, i když jen málo z ohlášených fúzí bylo zatím dotaženo do konce. Automobilový průmysl jde svými fúzemi proti současnému trendu, kdy jen letos poklesl vlivem krize počet fúzí ve světě o 56 procent.

Zájem o kapitálové propojení se západními výrobci mají především čínští výrobci, kteří si od tohoto kroku slibují především lepší přístup k moderním technologiím a na západní trhy.

Příkladem je málo známý čínský výrobce těžkých strojů Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, který v říjnu podepsal s americkou General Motors dohodu o koupi značky Hummer. Obchod, který ještě musí posvětit regulační úřady, by měl být dokončen na začátku příštího roku. Hummer však není jediná značka patřící GM, kterou chce některá z čínských firem koupit. Automobilka Beijing Automotive Industry Holding Corp (BAIC) má vážný zájem o švédský Saab. Šéf BAIC Wang Ta-cung agentuře Bloomberg řekl, že firma chce v otázce Saabu jednat rychle.

Vážným zájemcem o další švédskou automobilku Volvo, která patří Fordu, je čínská společnost Geely. Čínský výrobce aut nabízí za Volvo 1,8 miliardy dolarů.

***

Kdo jde do fúze

Suzuki Motor

Tržní kapitalizace:

3,88 mld. dolarů

Čistý obrat (2008):

34,95 mld. dolarů

Počet zaměstnanců:

50 613

Volkswagen AG

Tržní kapitalizace:

45,7 mld. dolarů

Čistý obrat (2008):

162 mld. dolarů

Počet zaměstnanců:

více než 370 tisíc

Autor: