PRAHA Největší evropský automobilový koncern Volkswagen dokázal za prvních šest měsíců tohoto roku prodat na celém světě víc než tři a půl milionu vozů. To je o patnáct procent víc než loni za stejný čas. Prodej nejvíc rostl v Číně.
Největší podíl na úspěchu má značka Volkswagen, jeho vozy si letos pořídilo víc než dva miliony klientů. Druhá nejprodávanější značka koncernu je Audi, následuje Škoda Auto a španělský Seat.
Koncern Volkswagen dále vlastní automobilky Bentley, Lamborghini a nově do své stáje zařadil i Porsche. Tyto značky se ale na prodejním čísle významněji nepodílely. Generální ředitel koncernu Martin Winterkorn si od letošního roku slibuje rekordní prodej a potvrzení strategie, podle které bude Volkswagen do roku 2018 největší automobilkou na světě.
Podle Winterkorna rok 2010 nebude pro automobilky tak jednoduchý, jak statistiky zatím naznačují.
„Zvláště v Německu bude podnikání v druhé polovině roku výrazně těžší,“ tvrdí Winterkorn.
Německý trh s automobily se totiž potýká s velkým propadem. Za první pololetí se prodalo o třicet procent vozů méně a kladná čísla německé automobilky obhájily jen díky exportu.
Silná poptávka po německých vozech je zejména v Číně a ve Spojených státech. Čína a další rozvojové země jsou také důvodem meziročního navýšení, který Volkswagen vykázal. Prodej v Evropě koncernu rostl jen minimálně.
Za první čtyři měsíce se letos v Číně prodalo 620 tisíc vozů, což představuje stejné množství, jaké se prodalo v této zemi loni za šest měsíců.
Koncern Volkswagen, v současnosti druhá největší automobilka na světě, navíc investuje miliardy do výrobních závodů v Brazílii, Mexiku a Indii. Právě převaha na těchto trzích, které jsou podle analytiků nejslibnějším odbytištěm nových automobilů, má zajistit Volkswagenu první pozici mezi automobilkami. V první polovině roku se dařilo i ostatním automobilkám. Konkurenční koncern Daimler ohlásil, že jeho vlajková značka MercedesBenz si letos oproti minulému roku polepšila o patnáct procent. Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën oznámila, že za pololetí prodala o sedmnáct procent víc automobilů než loni.
Více o prodeji PSA na straně 17