Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Vozíte dítě, zaplatíte méně

Česko

Určování výše povinného ručení ovlivňuje řada faktorů. Hledí se na sílu motoru i věk řidiče

Vesnická lékařka, zhruba čtyřicátnice, s bohatými řidičskými zkušenostmi a autem s nižším obsahem motoru. To je v katalogu některých pojišťoven člověk s nejnižší možnou pojistkou. Jeho protipól je naopak mladý nezkušený šofér silného vozu, který se se svým autem prohání ulicemi Prahy.

Rozdíl ve výši povinného ručení těchto dvou lidí dosahuje až deseti tisíc korun. Zatímco zmíněná doktorka se vejde se svým ročním pojistným do tří tisíc korun, mladík v nadupaném sporťáku každý rok zchudne o více než 13 tisíc.

Rozhoduje hlavně objem motoru Určování výše povinného ručení je u řady pojišťoven docela alchymie. Výpočet konečné částky ovlivňují nečekané parametry. Jeden z těch hlavních, na který pojišťovny hledí, je objem motoru daného vozu. Automobily s větším a výkonnějším motorem platí vcelku logicky více.

„Čím větší je výkon vozu, tím je totiž větší riziko škody. V naší pojišťovně máme v rámci jedné objemové kategorie více úrovní tarifů daných výkonem. Tedy vůz s velkým objemem a nižším výkonem má nižší pojistné než vůz s velkým objemem a vyšším výkonem,“ vysvětluje třídění vozů podle objemu a výkonu motoru mluvčí Direct pojišťovny Tomáš Zavoral. Pojišťovny zajímají ale i další parametry vozu. Zejména jeho stáří. Rozdíly mezi výší pojistky nového a starého vozu ale nejsou tak propastné jako u automobilů s odlišným výkonem. V dotaznících pojišťoven figuruje ještě jedna kolonka úzce spjatá s vozidlem. V ní se pojišťovny svých klientů ptají, k čemu budou své auto používat. Od normálních řidičů se tady oddělí například taxikáři, kteří platí automaticky vyšší pojistku. Se svým automobilem totiž jezdí velmi často, a je tak větší pravděpodobnost, že nabourají. Ve stejné kategorii figurují i nejrůznější doručovací služby.

Svůj prostor tu dostanou i majitelé veteránů, kteří platí naopak nižší poplatek. U nich totiž pojišťovny počítají s tím, že na silnice vyjíždějí sporadicky, a když už, tak jsou na své naleštěné výstavní exempláře velmi opatrní. Riziko nehody je tak podstatně menší než u normálních šoférů.

Méně platí ženy, venkované a rodiče Ještě větší pozornost než druhu vozidla věnují pojišťovny samotným řidičům. Třídí je podle věku, bydliště či řidičských zkušeností.

Pouze jedna pojišťovna na českém trhu se na snaží odpovědět na kontroverzní otázku: Jsou lepší řidiči ženy, či muži? Direct pojišťovna soudí, že ženy. Jezdí totiž méně často a opatrněji. Muži na silnicích více riskují. „Je statisticky dokázáno, že ženy způsobují menší škody než muži,“ tvrdí mluvčí této pojišťovny Tomáš Zavoral.

Ostatní pojišťovny se dělení podle pohlaví řidiče obávají. Zajímá je především věk řidiče a jeho bydliště. „To je klasické dělení. Člověk z Prahy platí více než klient z venkova. Pohybuje se totiž v hustém dopravním provozu, a má tak větší šanci, že havaruje,“ říká mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Rozdíly v roční pojistce ale nejsou alespoň u České pojišťovny nijak závratné. Zatímco pražský řidič automobilu s objemem motoru 1,5 litru zaplatí za rok zhruba 5300 korun, šofér toho samého auta s bydlištěm v okolí východočeského Jičína jen o sto korun méně.

Velmi důležitým údajem pro pojišťovny je věk motoristy. Ze statistik vyplývá, že mladší řidiči více riskují a mají logicky menší řidičské zkušenosti než starší šoféři.

„Mladí šoféři mají také větší sklony k tomu jezdit pod vlivem alkoholu. Se svým vozem často riskují. Často překračují rychlost nebo nebezpečně předjíždějí. V devadesáti procentech jde o mladé muže. Mladé řidičky se drží zpátky,“ doplňuje charakteristiku mladých rizikových motoristů dopravní odborník Jaroslav Hořín. Starší, zkušenější šoféři ušetří ročně na povinném ručení oproti mladým řidičům zhruba 600 korun. Tak tomu je například u pojišťovny Kooperativa. Některé pojišťovací ústavy hledí i na to, zda má řidič dítě, či nikoli. Například Česká pojišťovna nabízí speciální rodičovskou slevu. Vychází totiž z toho, že lidé jezdí s dětmi v autě o poznání opatrněji, než kdyby jeli sami. „Podstatně méně riskují než jiní řidiči,“ říká Bálek.

Pojistné vcelku výrazně ovlivňují i nasbírané bonusy za předešlé roky bez nehod. Každá pojišťovna má přitom na přidělování zvláštních bonusů jiný klíč. V zásadě ale platí, že za jeden rok bez nehod klesá celková cena roční pojistky o řádově stovky korun.

Zvýhodněné pojistné pro gentlemany silnic či lékaře Mnoho pojišťoven působících na českém trhu se snaží jakýmkoli způsobem vymezit vůči své konkurenci. Pro své klienty tak nabízí celou řadu speciálních lákadel. Například Česká pojišťovna od příštího roku nabízí bezkonkurenční nabídku pro takzvané gentlemany silnic. Lidé, kteří byli oceněni za to, že ve vypjaté situaci dopravní nehody zachránili jinému řidiči život, budou mít povinné ručení na celý rok pouze za jednu korunu.

„Chceme tak motivovat lidi, aby si na silnicích pomáhali. Aby byli ohleduplnější k ostatním motoristům,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Zcela jiným způsobem se snaží získat klienty například pojišťovna Uniqa. Ta má zase zvláštní slevu pro lékaře. Vymezení této kategorie řidičů přitom nemá podloženo nějakou hlubší studií. V tomto případě jde zkrátka o marketingový tah.

„Řekli jsme si, že jednu skupinu řidičů zvýhodníme - a lékaři nám přišli jako vhodní adepti,“ říká mluvčí této pojišťovny.

***

3900 korun

12 500 korun

Povinné ručení

Klient s nejnižším povinným ručením věk: 35 let bydliště: Veliš u Jičína vozidlo: Škoda Fabia 1,2 řidičské zkušenosti: více než 15 let Cena povinného ručení: 3900 korun Věk zajímá všechny pojišťovací ústavy. Stáří mezi 30 a 40 lety považuje mnoho pojišťoven za ideální. Mnohdy totiž zaručuje zkušeného vyježděného šoféra, který jezdí bezpečně. Mladíci jsou naopak značně rizikoví. Mají sklony k rychlé jízdě a řízení pod vlivem alkoholu. Bydliště na venkově je při sjednávání povinného ručení jednoznačkou výhodou. Zdejší řidiči se totiž nepotýkají s tak silným provozem jako motoristé ve velkých městech, a pravděpodobnost, že nabourají, je tak podstatně menší. Vůbec nejhorší je v tomto ohledu Praha, kde panuje nejčilejší dopravní ruch. Objem motoru je pro určení výše pojistky vůbec nejdůležitější parametr. Vozy s většími a výkonějšími motory jsou rizikovější - jezdí totiž rychleji. Řidičské zkušenosti (počet roků od obdržení řidičského průkazu) jsou pro pojišťovnu ještě důležitější než samotný věk klienta. O člověku a jeho zručnosti za volantem totiž prozradí více. Pohlaví rozhoduje pouze u jediné pojišťovny v Česku. Ženy jsou podle ní méně rizikové než muži. Jezdí totiž pomaleji a opatrněji. To dokazují i dlouhodobé dopravní statistiky. Klient s nejvyšším povinným ručením věk: 18 let bydliště: Praha vozidlo: BMW 3,0 řidičské zkušenosti: začátečník Cena povinného ručení: 12 500 korun

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...