Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

„Vracíme maximálně 5 korun“

Česko

Obchodníci se brání tomu, aby u nich lidé vyměňovali stravenky za peníze

PRAHA Když se jdete najíst tzv. za lístečky, mohou vám při placení vrátit přesně anebo také třeba nic. Obojí je správně. Ve vracení peněz zákazníkům při platbě stravenkami totiž panuje chaos. Neupravuje ho žádná právní norma ani dohoda mezi prodejci, takže si obchodníci mohou nastavit vlastní podmínky.

„Neexistuje žádný zákonný limit a ani my zákazníkům nic nepředepisujeme. Vydáváme ale doporučení, že by poukázky měly být vyčerpány v celé hodnotě,“ řekl Daniel Čapek, marketingový ředitel největšího tuzemského vydavatele stravenek Sodexho Pass.

Obchodní řetězce se tím většinou řídí nebo vrací jen část. „Stravenky lze použít pouze na nákup potravinového zboží a nevyužitá hodnota poukázek se nevrací,“ uvedla za společnost Tesco Lucie Turnovská. Jinde se lze setkat například s omezením na 5 nebo 10 korun.

„Poukázka je určena jako jednorázový příspěvek na jedno hlavní jídlo. Aby byla zajištěna účelovost tohoto příspěvku, mělo by se vracet co nejméně,“ tvrdí Čapek. Asociace provozovatelů stravenkových systémů proto také prosadila, aby se ve všech supermarketech dalo na jeden nákup použít maximálně pět stravenek.

Naopak rychlá občerstvení problémy s vracením na poukázku nemají. „U našich smluvních partnerů je to různé, ale my jako firma vracíme celou zbývající částku. Je to naše obchodní strategie,“ potvrdila například mluvčí společnosti McDonald’s Drahomíra Jiráková.

S podobným přístupem se také lze často setkat v restauracích, které stravenkám vděčí za část zákazníků. „Snažíme se dodržovat daná pravidla, takže stravenky přijímáme jen na hlavní teplé jídlo. Ale nemá smysl se s hostem handrkovat, pokud třeba zároveň platí i za pivo,“ uvedl Aleš Dočkal, spolumajitel restaurace Pivovarský dům. Restaurace proto na rozdíl od supermarketů většinou ani výslovně neomezují vrácenou částku. „Každá koruna přijatá formou stravenek se nám prodraží a za celý rok je to znát. Ale podobná omezení jen zbytečně zadělávají na konflikt se zákazníkem,“ dodal Dočkal.

Podle Sdružení na ochranu spotřebitelů by ale zákazník měl vždy předem jasně vědět, jestli mu obchodník při platbě stravenkami případný přeplatek vrátí. „Určitě by někde na dveřích měla být informace o tom, jaká částka se na stravenky vrací. Prodejce je povinen o tom spotřebitele informovat,“ konstatovala mluvčí sdružení Ivana Picková.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!