Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vše o elektronickém podpisu

Česko

Podepisovat se elektronicky můžete díky kvalifikovanému certifikátu, který udělují tři společnosti. Nejlevněji certifikát pořídíte u České pošty, a to za 190 Kč za rok.

Abyste mohli daňové přiznání i s přílohami odeslat plně elektronicky bez nutnosti návštěvy pošty nebo finančního úřadu, budete potřebovat takzvaný kvalifikovaný certifikát pro komunikaci s veřejnou správou. Certifikát umožňuje používání elektronického podpisu, což je určitý soubor dat, který je svázán s odesílanou zprávou.

Tento podpis obdobně jako podpis vlastní rukou dovoluje ověřit, že zpráva byla poslána právě konkrétním pisatelem a že její obsah nebyl po cestě nijak změněn. Odesílanou zprávu podepisujete pomocí přiděleného soukromého klíče, certifikát, který je naopak veřejný, ke zprávě můžete přiložit a tím příjemci usnadnit „přečtení“ vašeho elektronického podpisu.

Certifikáty můžeme rozlišit na kvalifikované a komerční certifikáty. Kvalifikované certifikáty slouží, jak už bylo zmíněno, k elektronické komunikaci s veřejnou správou, tedy například s Českou správou sociálního zabezpečení, správcem daně nebo ministerstvem práce a sociálních věcí. Komerční certifikáty naproti tomu umožňují kromě samotného podepsání zprávy i zašifrování odesílaných dat.

Kvalifikovaný certifikát potřebný pro elektronické podání daňového přiznání musí splňovat zákonné požadavky a můžete ho získat pouze u tří takzvaných certifikovaných autorit. Jsou jimi Česká pošta a společností eIdentity a První certifikační autorita.

Nejlevněji kvalifikovaný certifikát pořídíte u České pošty, a to za 190 Kč. (viz Certifikát: kde a za kolik) Od žádosti po certifikát Pokud jste OSVČ a rozhodnete se pro pořízení kvalifikovaného certifikátu, postup pro jeho získání je u všech společností obdobný. Nejprve si na webových stránkách certifikované autority připravíte potřebný formulář, elektronickou žádost odešlete a kontaktujete pobočku společnosti, která certifikát vydává. Domluvíte si schůzku, na kterou s sebou přinesete i vygenerované klíče a další potřebné doklady, jako je průkaz totožnosti nebo doklad o čísle IČ. Zde uzavřete smlouvu a dostanete certifikát i soukromý klíč. Po instalaci potřebných souborů na svém počítači můžete začít s elektronickým podepisováním. Samotné vydání certifikátu na pobočce autority trvá 15 až 30 minut.

Pro uložení certifikátu a klíče může sloužit takzvaná čipová karta, ale i třeba flash disk. Pokud použijete některé z těchto přenosných medií, můžete elektronicky podepisovat zprávy a dokumenty posílané z různých míst a počítačů. „Našim klientům doporučujeme kvůli bezpečnosti především uložení certifikátů na čipové kartě. Znamená to, že již při generování žádosti o certifikát je privátní část klíče uložena na čipové kartě a tuto také nikdy neopustí. Přístup ke kartě je navíc chráněn PIN,“ vysvětluje Martin Škorpil, obchodní ředitel společnosti První certifikační autorita.

Kromě samotné čipové karty však pro její použití potřebujete ještě čtečku čipových karet a ovládací software, pomocí kterého si budete obsah karty spravovat. Česká pošta nabízí čipovou kartu StarCos 2.3 za 375 Kč, čtečka čipových karet vyjde na 665 Kč a ovládací software na dalších 376 Kč.

Certifikát je jen na rok Platnost kvalifikovaného certifikátu je rok, a proto je nutné ho poté vždy obnovovat, tedy žádat o takzvaný následný certifikát. Certifikační autority svým klientům prodloužení platnosti certifikátu nabízejí automaticky. „Přibližně m ě s í c před ukončením platnosti certifikátu na tuto skutečnost klienta upozorňujeme elektronickou poštou. Požádáli o následný certifikát a stihneli to do ukončení platnosti toho starého, může prodloužení certifikátu realizovat elektronicky a nemusí už nikam chodit,“ říká Jiří Hejl ze společnosti eIdentity.

V případě, že chcete před uběhnutím roční lhůty certifikát zneplatnit, například z důvodu zcizení nebo zničení počítače, na kterém je klíč sloužící k užívání certifikátu uložen, musíte tak učinit opět přes kontaktní místa Certifikační autority. Váš certifikát se poté ocitne na seznamu zneplatněných certifikátů, který je veřejně dostupný.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!