Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Vstoupit na trh nápady, ne jen penězi

Česko

Ten povzdech se objevuje docela často. Třeba s tím, jak se stále neblíží start televizí, jichž budou moci být v digitálních sítí desítky.

Místo, které díky nové technologii vznikne, stejně většinou zaplní nynější hráči na trhu, nejpravděpodobněji samozřejmě ti největší. Tak právě třeba v souvislosti s digitalizací naříkají mnozí, kdož doufají, že opuštěním analogového signálu nejen vzniknou desítky nových televizí, ale také to, že každá z nových stanic bude přinejmenším tak dobrá, jako Česká televize i Nova s Primou. (Často za tím cítíme i ono nevyřečené „nové televize budou samozřejmě mnohem lepší!“.)

Že by to tak mohlo dopadnout, nás zatím nic nepřesvědčilo. Stanice, které už začaly s výhledem, že budou digitální, buď poměrně rychle skončily (teleshoppingová Top TV) nebo si uvědomily, že se vyplatí vsadit jen na část lidí určitého věku či zájmů (hudební Óčko). Ano, digitální sítě pokrývají zatím stěží polovinu republiky, ale bude to jiné, až digitální signál dosáhne všude po Česku? Podíly jednotlivých stanic na trhu se určitě trochu změní, ale téměř jistě se nestane, že by nováčci zanedlouho vítězili ve sledovanosti a Nova s Primou a ČT se krčily na dně žebříčků.

Vstoupit na trh a etablovat se na něm je totiž vždycky jeden z nejtěžších momentů v podnikání, nejen mediálním. Začínáte-li třeba s televizí, neznamená to jen vyrábět a nakupovat pořady, případně vybírat blondýny za zpravodajský pult. Nejdřív je třeba mít sídlo. Najmout začínající pracovníky nebo odjinud přeplatit zkušené. Nakoupit techniku. A tím vším taky budovat značku, kterou zatím nikdo nezná a nevyhledává.

Léta vysílající televize mají všechny tyhle počáteční investice za sebou. A narozdíl od nováčků tak mohou dávat peníze na tvorbu mnohem lepšího programu nebo do ještě modernějších kamer, než mají ti, kdo právě startují. Zvlášť když jsou největší, mají vliv a díky tomu se jim z reklamních výdajů celého trhu daří ždímat maximum.

Tak se to prostě dnes má. Jde tedy pochopit stížnosti, že malé televize nezbyde místo a jak je to nespravedlivé? Spíš ne. Kvalitní obsah nabízí ten, kdo na něj má peníze a tak ho může připravit. Úspěch ale nezaručí kapitál, spíš prozíravá rozhodnutí. A schopní nováčci vždy prorazí, když najdou díru na trhu - totiž: nabídnou něco, co lidi chtějí a zatím to nedostávají.

Že se tak stane i na televizním trhu, dokazuje stav ostatních mediálních odvětví, která nejsou svázána regulací státu. V tisku i na internetu jsou velcí hráči i ti malí, specializovaní. Ano, čím dál častěji velcí kupují malé - ale nelze právě tohle považovat za podnikatelský úspěch malých? Ocenění záměru, jehož si velcí cení, že za něj radši štědře zaplatí, než by se nákladně - a často marně - snažili být lepší?

Technologie se demokratizují, a divák (čtenář, uživatel) je tak čím dál náročnější. I velké televize jsou znejistělé, že se masové publikum drolí - pro udržení pozice musejí zakládat mnoho malých, tématických stanic. Takový trend je faktem, zbývá se s ním smířit.

Nejde o to mít nejlepší techniku a nejdražší kanceláře. Jen vstoupit na trh s nápadem. A ten pak rozvíjet třeba za peníze někoho jiného.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!