Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

VVytáčky pražské ODS

Česko

ÚHEL POHLEDU

Jako obyvatel Prahy 1 jsem minulý týden do poštovní schránky obdržel mimořádné číslo bezplatného časopisu místního sdružení ODS Jednička. Letáky vyhazuji, ale tento jsem z profesionálních důvodů prostudoval. Má následující obsah – uvádím titulky jednotlivých článků a žádný nevynechávám.

Strana 1 1. Populismus „véček“ narazil, Dvořák obhájil 2. Maják jako odznak moci, jede v tom i Dobeš z VV 3. Politolog o VV: Jsou to vyděrači Strana 2 1. Veřejné věci jsou zvyklé měřit dvojím metrem 2. Populismus „véček“ narazil, Dvořák obhájil (pokračování) 3. VV: Není šetření jako šetření 4. Paroubek v sukni (článek o Karolíně Peake z VV) 5. Jak namíchat populistický guláš (článek o Karolíně Peake a Kateřině Klasnové z VV) Strana 3 1. Předvolební šaráda v Praze 1 Věcem veřejným opět nevyšla 2. Dvořák: Řeším problémy tam, kde vznikají (rozhovor se starostou se třemi otázkami: Proč vás chtěly VV opakovaně odvolat? Jste opravdu tak špatným starostou, jak říkají VV? A jak to konkrétně vypadá?) Strana 4 1. Zakladatelé VV: Máme strach z mafie 2. Věci veřejné se neštítí rasistických výroků Pokud vás na obsahu něco zarazilo, nejste sami. Skutečně – modří už vědí – v celých novinách se nevyskytuje jediný článek, který by se netýkal strany Věci veřejné. Copak to VV udělaly pražské ODS, že mi coby voličovi zasílá noviny investující veškerý svůj prostor do útoků na partaj, jíž klesají preference a jejíž potenciální volební výsledky jsou pro ODS daleko méně nebezpečné, než je nástup TOP 09, o které v „novinách“ nečtu ani zmínku? Nevidím v nich nic pozitivního, žádnou nabídku na zlepšení mého života, mojí čtvrti, jen obviňování kohosi, kdo mi je v podstatě úplně lhostejný. Odpověď může být jen jediná: ty, kdo tisk těchto novin platí, nejspíš velmi pálí žáha.

Věci veřejné mají v médiích katastrofální obraz. Novináři je rádi nemají. Zřejmě je to tím, že po odchodu Paroubka je potřeba najít dalšího komického otloukánka do Zeleného Raoula, nebo také tím, že informace kolující o praktikách speciálního oddělení Bártovy ABL vybízejí k ostražitosti. Další důvod: VV se skutečně v některých bodech chovají jako populistická strana – jasným příkladem je pokus o sémiotickou krádež termínu „referendum“, protože to, co VV na internetu provozují a nazývají referendem, žádné referendum není, fakticky to je vnitrostranické hlasování, a to ještě jen zlomku členů strany. A pak je tu samozřejmě Radek John se svým vážně tragickým televizním vystupováním, kdy občas mluví jako by měl v puse půlku utopence, dělal si z lidí legraci, kterou oni nechápou, a mezi tím byl na útěku z blázince. Muž se zubatým účesem Tím klíčovým vodítkem pro pochopení zaslepené propagační aktivity pražské ODS však bude informace, šířící se mezi pražskými lobbisty. Podle ní se faktický šéf Věcí veřejných Vít Bárta utrhl ze řetězu, na kterém se ho domnívali držet s pražskou ODS spojovaní podnikatelé Janoušek a Hrdlička. Ti byli s nástupem VV v médiích opakovaně zmiňováni, strana samotná byla před volbami líčena jako „pobočka pražské ODS“, záložní varianta jejich politického vlivu. Bárta – který má vyděláno, oženil se a úspěšně se prodral k moci – nyní už nepotřebné podnikatele údajně odstřihl od vlivu na VV. Muž se zubatým účesem, který se vyznal z obdivu k Napoleonovi, má za sebou svůj Toulon a nyní se zřejmě zbavil dohledu privátního Direktoria. Jeho hlavním zájmem teď nejsou obchody, ale vlastní životní příběh, kterým by se rád zapsal do dějin. A pražská ODS, namísto aby čelila svému hlavnímu soupeři na pravici a VV jen odkazovala do patřičných mezí s poukazem na populismus, rozesílá do poštovních schránek značně frustrovaný elaborát, úspěšně konkurující nenávistným výkonům bývalého volebního štábu Jiřího Paroubka. Posedlost „véčkaři“ z něj ční jako diagnóza.

Díky prospěchářsky zablokované stavbě Kaplického knihovny, akci Opencard, miliardám na švýcarských kontech spřízněného podnikatele a stále se zvyšujícím provizím za zprostředkování veřejných zakázek má pražská ODS v těchto volbách velmi špatné vyhlídky. Žádné zasílání paranoidních novin jí nepomůže, ani brankář nebo zpěvák na kandidátce. ODS potřebuje tvrdě oddřenou kontaktní kampaň s charizmatickým lídrem. Obejít všechny byty, zvonit, podávat ruce, přesvědčovat, prosit, žádat, zapřísahat a slibovat. Kdo by to měl být? Ano, jistě, těžká otázka. Pro pražskou ODS ale neexistuje dobré řešení – toho másla na hlavě je příliš. Jsou jen řešení nudná a prohraná předem a řešení originální a překvapující. Pokud vím, Mirek Topolánek bydlí v Praze 1. Byl již svržen, vyhozen a potrestán. Lidé milují příběhy o návratu.

***

ODS žádné zasílání paranoidních novin nepomůže. Potřebuje tvrdě oddřenou kontaktní kampaň s charizmatickým lídrem.

O autorovi| JAKUB HORÁK, producent Autor je marketingový expert a produkční ředitel agentury TBWA, podílel se na projektu komunikace ODS v sociálních sítích

Autor: