Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

VW pošilhává po Alfě Romeo

Česko

Šéf německého koncernu potvrdil zájem o italskou značku. Fiat divizi prodat nechce

PAŘÍŽ Šéf správní rady Volkswagenu Ferdinand PiĎch jde tvrdě za cílem koncernu předběhnout japonskou Toyotu do roku 2018.

Společnost příští rok začlení mezi své značky Porsche a počítá i s japonskou Suzuki nebo výrobcem nákladních aut MAN.

Na pařížském autosalonu pak PiĎch potvrdil, že zájem má i o italskou Alfu Romeo, která momentálně spadá pod koncern Fiat. O možné transakci se mluví již od minulého roku.

„Alfa je značka s největším potenciálem pro zlepšení,“ prohlásil PiĎch. Pravda je, že si automobilka nevede nejlépe a svému majiteli dlouhodobě prodělává.

Loni si vůz od Alfy Romeo koupilo 102 tisíc zákazníků, podle ambiciózního plánu šéfa Fiatu Sergia Marchionneho by přitom do roku 2014 měly být prodeje pětinásobné. Zbaví se Volkswagen Seatu?

Jinými slovy: pokud by Fiat prodal svou neziskovou divizi, jeho příjmy by rázem byly o více než polovinu vyšší. Přesto Marchionne nehodlá značku Němcům přenechat.

„Jsme trpěliví a máme čas,“ uvedl PiĎch. Převzetí Alfy prý nepřijde dříve než za dva roky. Šéf jedenácté největší společnosti v Německu tak naznačuje, že je ochoten si počkat, dokud Fiat nevzdá své pokusy postavit Alfu Romeo na nohy.

Mnoho odborníků na automobilový průmysl nicméně zájem Volkswagenu překvapuje. Divizi, která cílí na podobný okruh zákazníků jako Alfa Romeo, už ve svém portfoliu má - španělský Seat.

Objevily se proto spekulace, že PiĎch má v úmyslu Seat prodat. Co se výkonnosti týče, je na tom automobilka podobně jako Alfa Romeo. Minulý rok zaznamenala ztrátu 186,5 milionu eur (téměř 4.5 miliardy korun) a prodeje jí klesaly i v roce 2008, kdy všechny ostatní podniky byly na vrcholu.

Dá se dokonce říci, že za Alfou Romeo Seat pokulhává. Na rozdíl od svého konkurenta představil na březnovém autosalonu v Ženevě pouze koncept sportovního kupé IBE, zatímco nejnovější model Giulietta od Alfy Romeo je v prodeji od června.

Milan Kočka, partner společnosti Ernst & Young zodpovědný za automobilový sektor, však takové domněnky odmítá.

„Pokud by VW skutečně převzal Alfu Romeo, předpokládám, že by tato značka byla postavena výše než Seat - pravděpodobně jako střed mezi ním a prémiovým Audi.“

A jeho slova potvrzuje i PiĎch: „Seat bude vzhledem k Alfě Romeo to, co je Škoda vzhledem k Volkswagenu“. Škoda v koncernu funguje jako levnější alternativa k vozům mateřské společnosti určeným pro široké vrstvy.

Nejde však o úplně přesné přirovnání, protože například škodovácký model Superb v testech, ceně i oblibě poráží jeho drahý protějšek Passat.

Volkswagenu se nicméně daří výjimečně dobře a velkou zásluhu na tom má i Ferdinand PiĎch, pravnuk slavného konstruktéra Ferdinanda Porscheho.

Stál za spuštěním výroby modelu New Beetle v Americe. Ne náhodou pak byl v roce 1999 oceněn jako automobilový ředitel století.

Značky Volkswagen group

Autor: