Pokles výběrů mýta během letošního roku předpovídali odborníci již loni v listopadu a prosinci. Projevují se především odstávky továren a s tím spojený pokles výroby a exportu. Výpadek se projeví v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který je jediným příjemcem mýtných plateb. Zatímco loni fond v rozpočtu počítal s příjmy 4,8 miliardy a skutečnost byla ještě o 23 procent lepší, letos SFDI počítá se 4,4 miliardy z mýtného.
Nejde však o čistý příjem, část peněz musí fond poslat firmě Kapsch jako splátku za výstavbu systému a služby spojené s jeho provozem. Výstavba stála zhruba 5,2 miliardy, letos z toho stát zaplatí 40 procent. Loni to bylo 25 procent. Navíc zhruba miliardu ročně stojí služby Kapsche.
V systému je nyní zaregistrováno 380 tisíc kamionů, ne všechny palubní jednotky jsou však aktivní. „Vyzýváme řidiče, aby nenechávali nepoužívané jednotky zbytečně ležet v šuplíku a vraceli je na distribučních místech. Dostanou zpět vratnou kauci 1550 korun,“ upozornila Vápeníková.
Kvůli útlumu silniční nákladní dopravy v souvislosti s finanční krizí je nyní bez práce nejméně 600 řidičů kamionů.