Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Vybíráme si, u koho uklízíme

Česko

Na začátku byla společná dvouletá „studijně-pracovní“ cesta po Austrálii. Když se z ní manželé Matějčkovi vrátili, zjistili, že život zaměstnanců v kanceláři jim už nevyhovuje. A založili úklidovou firmu.

Do Austrálie spolu vyjeli jako batůžkáři s touhou zdokonalit se v angličtině a přitom si přivydělat. Veronika Matějčková, tehdy ještě Horáková, našla práci v úklidové firmě, což byla první inspirace k pozdější nové profesi. Po návratu se oba ještě vrátili do svých zaměstnání – Petr Matějček působil na manažerských postech v bankovní oblasti, Veronika Matějčková pracovala v cestovní kanceláři coby referentka a prodávala zájezdy. Na své další dovolené se ale shodli, že dál takto pokračovat nechtějí. A přišel ještě jeden podnět.

Jak vyčistit koberec „Když jsme si před Vánoci chtěli půjčit čisticí stroj na koberce, zjistili jsme, že měsíc před svátky už není šance a že poptávka daleko přesahuje nabídku půjčoven. Tak jsme si koupili vlastní stroj a otevřeli si nakonec největší půjčovnu v Praze. Dnes máme čisticích strojů šestnáct.“

Na půjčovnu se začala nabalovat další činnost, tedy úklid domácností, který se stal hlavní náplní činnosti nové firmy. Její jméno vzniklo složeninou z dívčího příjmení Veroniky Matějčkové (Horáková) a jména Matějček – vznikl Hormat. Iniciátorem celého nápadu byl podle svých slov muž. Ten však v současnosti ve firmě nijak nefiguruje, protože rozjíždí vlastní podnik věnující se internetovým projektům. Vlastní práce s úklidovou firmou tedy zůstala na ženě. Společnost se začala pozvolna rozvíjet. „Princip půjčovny čisticích strojů funguje na tom, že je rozvážíme po Praze za stejnou cenu, za jakou se daly půjčit v kamenné půjčovně. Těch postupně začalo ubývat, dnes už je najdete spíš jen pod firmami, které současně stroje prodávají. S úklidem jsme se rozvíjeli také postupně, hlavně na základě doporučení. Na počet obyvatel Prahy je úklidových firem ještě pořád nedostatek. To je vidět i na internetu, kde jich také není moc. Ve srovnání s cizinou jsme v tomto směru zatím pozadu.“

Firma se rozbíhala bez reklamy, hlavně proto, že Veronika Matějčková chce podle svých slov udržet její růst pod kontrolou a uhlídat si nad ní dohled. Kromě webové prezentace tak hlavní marketingový nástroj představovaly a představují osobní reference. „Když se řekne úklidová firma, dost lidí předpokládá, že si její služby budou sjednávat spíš lidé z větších domů či vil, ale spoustu zakázek máme i z klasických panelákových bytů. Spíš se zde projevuje otázka věku: starší lidé bývají konzervativnější a nedokážou si představit, že by si mohli někoho vpustit do soukromí. Na druhou stranu je zajímavé, kolika mladým lidem je zase úplně jedno, v jakém prostředí doma žijí. Poptávka se však rok od roku rozšiřuje, lidé přicházejí na to, že je lepší věnovat volný čas koníčkům než úklidu.“

Domácnosti zůstávají podle Matějčkové nejrozšířenější a nejstabilnější klientelou Hormatu, byť nejde o tak velké zakázky. „Jsou stabilnější než firmy, protože tam se stane, že společnost změní vedení, a tím může skončit i práce současného dodavatele. Domácnosti tak stále představují hlavní podíl klientely, byť musím říci, že nejsme v Praze úplně nejlevnější firma. Naše náklady jdou hlavně na platy a vybavení pracovníků – zakládáme si třeba na tom, že naši zaměstnanci mají na každý úklid nové rukavice i čisticí hadry a že je navíc mají rozlišeny, a to i barevně, podle toho, co budou uklízet. Taky platí, že naše ceny, které uvádíme na internetu, jsou konečné, nic k nim nepřipočítáváme ani tam nenecháváme žádné rozmezí. Čímž ale na první pohled působí dráž.“

Při sjednávání zakázky je podle manažerky hodně důležité vzájemné porozumění – pokud si firma s danou rodinou v něčem nesedí, spolupráce většinou nezačíná. „Nebereme úplně všechno, třeba uklízení vchodů neděláme. Naštěstí si v dnešní době už můžeme dovolit vybírat si klienty.“ Přestože se Hormat nespecializuje na úklid kanceláří, má tohle pravidlo svou výjimku, kterou tvoří reklamní agentury. „Začali jsme pracovat pro pár z nich a rozneslo se to mezi nimi, takže nás začaly oslovovat i další. Je to zrovna typ klientely, která se nebojí cen, protože potřebuje, aby její prostory byly reprezentativní.“ Hlavní sezona? Léto a Vánoce Přes léto se pak firma podle své majitelky hodně věnuje úklidu zdravotnických a školských zařízení. „U neziskových organizací se snažíme držet ceny tak, abychom na tom byli lépe než konkurence, ale přitom nabídli lepší kvalitu služeb. Hlavní nápor přitom přichází většinou v srpnu, než se děti vrátí z prázdnin. V té době na to nasazujeme všechny síly, co máme.“

Kromě letních prázdnin představuje hlavní sezonu čas před Vánoci, který vyplňují zejména jednorázové úklidy domácností. Objednávky na předvánoční úklid dostává firma podle Matějčkové většinou už začátkem října, pět týdnů před Vánoci pak už bývá úplně vytížená. V menším měřítku se tento nápor opakuje ještě před Velikonoci.

Pracovní den manažerky začíná každé ráno zhlédnutím mailů, na objednávky hned odpovídá. „Během dne jezdím na schůzky s klienty, provádím namátkové kontroly pracovníků a doplňuji zásoby čisticích prostředků. Odpoledne dělám nábory brigádníků.“

Na úklid se podle ní hlásí široké spektrum lidí od studentů až po důchodce. Lze dopředu zjistit, zda se o brigádu náhodou neuchází také tipař bytových krádeží? „Pomáhá požadavek čistého výpisu z rejstříku trestů a také dosavadní zkušenost. Za tu dobu, co existujeme, se tu protočilo dost lidí, takže poznáme, co je kdo zač. Také si můžeme vybírat zkušené brigádníky, protože dobře platíme. Hodně záleží i na tom, zda je hledáme na úklid domácností, nebo kanceláří. Domácnosti se uklízejí spíš dopoledne, kanceláře večer. Na dopolední úklid se hlásí obrovské kvantum studentů, dáváme přednost spíš těm vyspělejším. Zajímavé je, že se víc hlásí studenti z humanitních oborů. Také z medicíny se rekrutuje hodně brigádníků, ale tam jsme opatrnější, protože právě v předvánoční sezoně, když je nejvíc práce, na ně začnou studijní tlaky.“

***

VERONIKA MATĚJČKOVÁ, PETR MATĚJČEK Rodina: „Po dvanácti letech vztahu jsme se konečně vzali, děti zatím neplánujeme. Ale máme doma malou zoologickou zahradu.“ Auto: „Pro soukromé účely Volkswagen Jetta. Jako pracovní auta používáme pickupy Peugeot a Citroën Berlingo.“ Oblíbená hudba: (odpovídá Veronika) „Ty ji radši neříkej. Já pop. Oddechovka.“ Volný čas: „Výlety na hrady, zámky a zříceniny, sport, konkrétně tenis.“ Dovolená: „Exotická. Nejezdíme na ni sice každý rok, ale když už vyjedeme, tak to stojí za to. Batůžek na záda a na vlastní pěst.“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!