Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

„Výroba aut pro Evropu zůstane v Evropě“

Česko

Zatímco prodávat v Asii se automobilkám líbí, z přesouvání výrobních procesů do těchto zemí jsou daleko rozpačitější.

Asie se stává pro automobilový průmysl ostře sledovaným trhem. Vévodí žebříčkům prodejnosti, luxusní značky sem přesouvají svůj zájem a marketingové aktivity.

Ohledně přesunutí výroby do asijských zemí jsou ale mnohem rozpačitější, byť by mohly počítat s podstatně levnější pracovní silou. „Pokud jde o finální výrobce, nepamatuji si ani na jediný případ přesunutí současné výroby do Asie,“ říká Jiří Černý, ředitel českého zastoupení automobilky Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) a člen představenstva Sdružení automobilového průmyslu. „Auta pro Evropu se budou vyrábět v Evropě. Velmi důležité je know-how a zkušenosti lidí, které vznikají dlouhodobým působením v místě a při případné změně lokality dochází k jejich částečné ztrátě. Když si dáte všechny tyto proměnné dohromady, zjistíte, že stěhování dobře fungující výroby je velmi nákladné.“

Také logistika by byla v takovém případě velmi komplikovaná. Doprava hotových vozů je totiž velmi složitá. Velké riziko představuje udržení kvality. Přeprava automobilů na dlouhé vzdálenosti je náchylná například na povrchové poškození. Proto je doprava vozů poměrně nákladná a automobilky se ani přes levnější pracovní sílu neuchylují k montování automobilů v Asii. Asijské továrny sice využívají, ale ne na výrobu kompletních automobilů.

„Jde spíše o výrobu dílů. Ne ale všech,“ říká Jiří Černý. „Opět je nutné brát v potaz hledisko kvality. Například dovážet velké plastové díly z Asie není příliš reálné.“ S hospodářským růstem rostou i požadavky Region Číny a Indie, tedy nejlidnatějších zemí světa, navíc zažívá silný hospodářský růst. Spolu s růstem životní úrovně významně rostou i prodeje vozů. I v Asii se tak stavějí nové automobilky, ty ale vyrábějí stále jen pro místní trhy.

Důvodem je více faktorů. Kromě již zmíněné logistiky a požadované výrobní kvality vstupují do hry také ochranářská opatření jednotlivých států.

„Příkladem může být Rusko, kde díky vysokým dovozním clům na automobily vznikla řada továren vyrábějících vozy pro místní trh,“ popisuje Jiří Černý. „Nejsilnější zbraní je pak zvyšování produktivity, kterou každá změna výroby dočasně sníží.“

Také ona opěvovaná levná pracovní síla v zemích jako Indie nebo Čína začala být náročnější. „Jde o normální vývoj ekonomiky. Země zažívají hospodářský růst a s tím rostou i životní standardy lidí a zvyšuje se tlak na růst mezd,“ vysvětluje Černý.

Automobilový průmysl je jedním z nejkonkurenčnějších trhů vůbec. Tlak na nízké ceny je obrovský, ale zároveň se úzkostlivě hlídá kvalita. Spíše než hledat levnější pracovní sílu tak automobilové výrobce lákají nové a levnější materiály. „Vývoj je sice velmi nákladný, ale pokud jsou nové materiály zavedeny do masové výroby, vysoké náklady se rozpočítají na více produktů, jejich konečná cena se sníží. Příkladem mohou být úsporné žárovky, jejichž cena byla před pěti lety několikanásobně vyšší, než je tomu nyní,“ říká Jiří Černý.

Autor: