Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Výroba her je riskantní byznys

Česko

Po několikaleté přestávce se zdá, že se hry vyvíjené v Česku znovu prosadí i na Západě

PRAHA/BRNO Čeští vývojáři počítačových her získávají další kontrakty v zahraničí. Důkazem je i nedávno podepsaná smlouva mezi největší českou herní firmou, brněnskými Illusion Softworks, a menším americkým vydavatelem D3 Publisher. Podle tohoto kontraktu vydají Američané celosvětově připravovaný a zatím neoznámený projekt Illusion Softworks určený především pro herní konzole.

Podle šéfa brněnské firmy Petra Vochozky je výroba her nesmírně riskantní byznys. Na rozdíl od minulosti totiž už hráči kupují pouze ty nejlepší tituly. „Dříve to bylo tak, že i mírně horších her se stále prodalo tolik, že se alespoň zaplatil vývoj. Dnes se té nejlepší hry prodají celosvětově třeba čtyři miliony kusů a jen o trochu horší sotva čtvrt milionu,“ říká Vochozka.

Vydavatelé se navíc bojí riskovat. „Když za sebou nemáte historii úspěšných her, žádný z velkých zahraničních vydavatelů s vámi spolupracovat nebude. Je to pro ně příliš velký risk. Nám se naštěstí podařilo vydat několik velmi dobře prodávaných her, takže je možné vydavatele sehnat,“ říká Vochozka.

Každý skluz platí vývojář

Náklady na vývoj nové hry se mohou v zahraničí vyšplhat až na dvacet milionů dolarů, v Česku je tato částka nižší. Vydavatelé používají v případě nezávislých vývojářů, jako je právě brněnský Illusion Softworks, systém pevných termínů, po jejichž splnění jim vyplácejí zálohy. „Každý skluz proti smluvně zakotvenému postupu vývoje znamená, že si musíme náklady na vývoj hradit ze svého. Pokud se hra protáhne o větší počet měsíců, projekt může skončit pro vývojáře na nule nebo v minusu,“ vypočítává Vochozka. „Stává se to tak padesáti procentům her ve světě,“ odhaduje. Právě skluzy ve vývoji způsobily, že západní vydavatelé her nechtěli do Česka příliš investovat. Nejúspěšnější české projekty, zmíněná „Mafia“ od Illusion Softworks a „Operation Flashpoint“ od pražské firmy Bohemia Interactive, se totiž zpozdily oproti plánu o několik let. „Paradoxně kvůli těmto skvělým hrám Česko ztratilo kredit, prodlužování termínů je stigma východní Evropy,“ říká šéf další pražské herní firmy Mindware Studios Karel Papík. Mindware má v plánu dělat vlastní projekty, ale současně vyrábí i hry na zakázku. „Pro nás jako malé vývojáře je tak nyní nejdůležitější dodávat na čas. My raději dodáváme čtrnáct dní dopředu oproti plánu. Jakmile bychom byli neefektivní, něco předělávali, tak už žádný kontrakt nedostaneme,“ tvrdí Papík.

Petr Vochozka z Illusion Softworks se soustředí výhradně na vlastní projekty. „Nic zajímavého, co bychom udělali na zakázku, by nám vydavatelé nedali,“ tvrdí Vochozka. „Raději to dají Američanům, kteří to udělají sice s poloviční kvalitou, ale také za poloviční dobu.“

U těchto her je totiž nejdůležitější termín. Jde většinou o tituly vytvořené na motivy filmů, které musejí být připravené v obchodech nejpozději v den premiéry. Zpoždění je nepřípustné.

Mnoho evropských vývojářů se v posledních letech dostalo do problémů i kvůli devalvaci dolaru. „Dolar je dnes na poloviční hodnotě než před pěti lety. Americký vydavatel počítá v dolarech a nezajímá ho, že mezitím kvůli devalvaci je projekt najednou pro vývojáře místo výdělečného prodělečný,“ říká majitel firmy SCS Software Pavel Šebor. Ta se soustředí na levné hry na zakázku pro americké publikum. Výrobní cena jedné takové hry se pohybuje kolem dvou set tisíc dolarů, což jsou ale právě kvůli nevýhodnému kurzu americké měny úplně jiné peníze než v době, kdy firma začínala. „Dělání těchto ,malých‘ her je menší riziko finančně i na řízení,“ tvrdí Šebor. „Oproti projektům, které trvají až tři roky pro nás není problém udržet motivaci lidí, kteří na hře pracují.“

***

S počítačovými hrami jsou spojeny velké peníze

Nejúspěšnější české hry jsou Mafia a Operation Flashpoint. Každé z nich se prodalo přes jeden milion kusů na všechny platformy. Náklady na výrobu her se na Západě vyčíslují až na 20 milionů dolarů. To platí pro nejlepší hry na nejnovější herní konzole Xbox 360 a PlayStation 3. Náklady na hry pro Nintendo Wii jsou méně než poloviční. U „malých her“ s mnohem nižšími investicemi je menší riziko neúspěchu než u velkých, vysokorozpočtových titulů. Úměrně nižší jsou však i zisky vývojářů. Například SCS Software vytvoří hru se šesti vývojáři za šest až devět měsíců při rozpočtu kolem dvou set tisíc dolarů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!