Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vyrovnanému rozpočtu se viklá noha

Česko

PRAHA Nové vedení hlavního města včera představilo svou chloubu -vyrovnaný rozpočet na letošní rok. Ten Praze umožňuje hospodařit s 52 miliardami korun a navazuje na tradici vyvážených rozpočtů bývalé garnitury. „Rozpočet je odrazem od pomyslného dna a kompromis možného,“ prohlásil primátor města Bohuslav Svoboda (ODS).

Letošní rozpočet, který vysává například stavba tunelu Blanka, není ale tak vyrovnaný, jak se na první pohled zdá. Aby město ušetřilo, odepřelo peníze dopravnímu podniku. Tomu dá letos něco málo přes jedenáct miliard korun, což dopravci nestačí na naplánované masivní investice a bude si muset půjčit. Dluh tak sice nebude mít samotné město, ale společnost, kterou stoprocentně vlastní. „Kdyby dopravní podnik peníze na investice měl, vezme si je ze svých zdrojů. Pokud je nemá a půjčuje si, je to to samé, jako kdyby si půjčovalo město,“ uvedl předseda pražské TOP 09 Tomáš Hudeček.

Dopravní podnik letos potřebuje enormní množství peněz. Podle smluv z minulých let musí letos koupit 25 nových nízkopodlažních tramvají a 94 autobusů. Celkově tak bude potřebovat miliardy korun. O přesné částce se nyní jedná.

„Je pravda, že naše celkové závazky vyplývající z minulých smluv jsou větší, než je přiměřený zisk pro rok 2011. Nákup tramvají a autobusů chceme financovat dvěma formami, a to klasickým úvěrem a leasingem. Nyní jednáme s bankami a na konci března plánujeme jít na finanční výbor magistrátu, kde chceme představit dohodnuté podmínky,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Radní hlavního města Aleksandra Udženija z ODS vidí za půjčkou dopravního podniku jeho svébytný krok, který nijak nesouvisí s městskými financemi. „I kdyby na úvěr došlo, určitě bych ho nenazývala dluhem města. Pokud si vezme leasing dopravní podnik, bude to jeho leasing. Je to samostatná akciová společnost. Vše je teď navíc ve fázi spekulací, protože otázkou případné půjčky se valná hromada podniku, tedy v tomto případě rada, bude zabývat až v následujících měsících,“ podotkla radní.

Dopravní podnik si v minulosti půjčovat nemohl Dopravce má od minulého roku s Prahou podepsánu desetiletou smlouvu, která mu dala větší finanční svobodu. Do té doby si nemohl brát vysoké úvěry, protože banky nevěděly, kolik peněz od města dostane. Po podepsání smlouvy, ke které Prahu dotlačila EU, se situace změnila. Město se zavázalo, kolik peněz bude dávat dopravci za objednaný provoz.

„Je jasně specifikované, jak se vypočítá vozokilometr pro tramvaje, autobusy či metro. Když si poté město objedná určitý objem dopravy, tak lze jednoduchou aritmetikou zjistit, kolik nám musí dát peněz,“ dodal Dvořák. Kromě toho dostává dopravní podnik od města ještě takzvaný přiměřený zisk, což jsou peníze určené právě na investice. „Myslím, že touto smlouvou má město dopravní podnik z krku,“ popřel Dvořák fakt, že by byl dluh dopravního podniku skrytým dluhem města.

***

Dražší Blanka

Podle původního plánu měl být pražský tunel Blanka zprovozněn v roce 2012 za necelých 28 miliard korun. Slibovaná cena se však už o deset miliard zvýšila a i to způsobí minimálně dvouleté zpoždění otevření. Praha se totiž nechce dostat do dluhů a peníze na dostavbu bude uvolňovat postupně.

Autor:

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...