Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Výslech

Česko

Čeští dopravci vyhrožují mohutnou protestní akcí, pokud vláda nezruší víkendový zákaz jízd kamionů, nezavede slevy na mýtném a nevrátí část daně u nafty. Generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia se on-line ptali čtenáři LN.

Vyhovovalo by vám místo zákazu jízd odstupňované mýtné? Například v nočních hodinách a o víkendech násobně dražší? Bydlím 400 metrů od dálnice, přesto hluk z kamionů v noci překračuje i ty nejbenevolentnější hlukové limity, často i 70 dB.

Bohužel nevyhovovalo, protože to problém nevyřeší. Za dobu fungování mýtného systému se jednoznačně prokázalo, že mýto není žádný regulátor silniční dopravy. Jinak vám rozumím, bydlím 100 metrů od Jižní spojky, ale jediným řešením je dobudování infrastruktury a zejména obchvatů měst a obcí.

* Jaký je váš názor na biopaliva, které tak prosazuje Strana zelených?

Na biopaliva nejsem expert a nechci se chovat jako Strana zelených a mluvit o něčem, čemu nerozumím.

* Jestliže jsou v Česku „zakázané hodiny“ poloviční až čtvrtinové než v sousedních zemích, považuji vaše vyhrožování blokádami za nehoráznost.

Bohužel váš názor vyplývá z neinformovanosti a dezinformací politiků i médií. Před cca třemi lety platil v ČR zákaz jízdy stejný jako v Německu a všichni jsme s ním byli spokojeni. Tehdy ministr Šimonovský navrhl v Evropě bezprecedentní opatření na zavedení omezení v pátek o prázdninách. Celou dobu tvrdíme, že o víkend vůbec nejde – a klidně, ať se zákazy vrátí do původní podoby. Problémem je jen pátek.

* Před takovými třiceti lety nejezdily kamiony jako teď, nebyl tak špatný vzduch. Proč zboží nevozíte vlakem?

Kamiony nejezdí na silnicích pro potěšení svých majitelů, ale někdo z nás si něco objednal, co je potřeba převést. Nákladní silniční doprava jen uspokojuje naše potřeby, které jsou díky tomu, jak společnost bohatne, větší a větší, tudíž je větší i doprava.

* Do argumentů proti omezení jízd zahrnujete jen ekonomiku, a ne to, že řidič je také člověk, který má rodinu a aspoň v pátek večer by chtěl být s ní.

Naopak, na všech jednáních říkáme, že ekonomika je až na druhém místě, protože, když to nepůjde jinak, tak se tyto zvýšené náklady stejně promítnou do cen nám všem. Stále tvrdíme, že zákaz je nerealizovatelný v praxi, protože není kde vozidla parkovat.

* Říkáte, že působíte jen 6 procent nehod, ale ty stojí za to! A co ty kamiony, co jezdí po okreskách!? Bydlím v takové vesnici na západě Čech a je to děs, vůbec se neohlížejí na nic!

Každý někde bydlíme a máme své problémy. Musel byste být konkrétnější.

O autorovi| generální tajemník Česmadu

Autor: