Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Výtoňský most dostane novou konstrukci, uvedl Kupka. Selhání, míní spolek

Česko

  9:53aktualizováno  13:38
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda představili závěry jednání a diskusí o budoucnosti železničního mostu na pražské Výtoni. SŽ a stát společně plánují pokračovat v řešení situace. Na základě architektonické soutěže plánují nahrazení vrchní části mostu novou konstrukcí. Zároveň budou spolu s Prahou hledat lokalitu pro umístění nynější konstrukce. Jednou z variant je, že by se mohla přesunout do Modřan.

Aktuální veřejná diskuse začala po zveřejnění výsledků architektonické soutěže koncem loňského roku. Kupka opakovaně uvedl, že o dalším postupu rozhodne do konce roku.

Kupka ve svém rozhodnutí vycházel z letitých diskuzí a architektonické soutěže z roku 2022. „Nedojde k odstranění nýtované příhradové konstrukce,“ uvedl Kupka s tím, že pro konstrukci hledají novou lokalitu a další využití. V řešení plánuje spolupracovat s památkáři i UNESCO, aby zajistili, že řešení neohrozí status pražské památkové rezervace jako součásti seznamu světového dědictví.

Na tříkolejném řešení trvá, plánuje i vznik nové vlakové zastávky na Výtoni. Cílem je podle něj kvalitní propojení města, ne zničení památky.

K řešení situace vznikla expertní skupina, která představila finální řešení. Finální varianta nového mostu řeší i nejbližší okolí stavby. Mělo by tak dojít k lepšímu napojení cyklistických i pěších tras.

V těsné blízkosti mostu by měly vzniknout také prostory pro kulturní i komerční využití, vlaková zastávka nebo park. Nová konstrukce by měla podle expertů při správné péči vydržet až 150 let a neměla by změnit panorama Prahy.

Pavel Paidar ze SŽ připomněl, že podle studie společnosti Jaspers je jednoznačně výhodnější stavba nové mostní konstrukce.

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody je kromě dopravního spojení důležité i zachování současné konstrukce v jiné lokalitě. Z deseti diskutovaných variant došlo ke snížení na dvě. Jedna z možností je pod modřanským jezem a druhá nad jezem. V obou místech jsou nyní provozované přívozy. Obě možné varianty propojují cyklostezky vedoucí okolo řeky.

Paidar dodal, že převoz konstrukce s pomocí pontonů na lokalitu na úrovni chuchelského závodiště by podle odhadu vyšel na 345 milionů korun, v případě druhého místa až u modřanského nádraží pak na 362 milionů.

V případě, že by procesy spojené s přesunem a stavbou nové konstrukce postupovaly dobře, by k dokončení nového mostu mohlo podle Kupky dojít v polovině roku 2028. Ministr uvedl, že projekt nyní čeká takzvaný heritage assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví. To by mělo být hotovo do tří měsíců.

SŽ argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi poškozená natolik, že její rekonstrukce je nevýhodná. V nedávné době byl provoz na mostě snížen.

Zachování současné podoby mostu naopak požaduje Národní památkový ústav, hlavní město, městské části Praha 5 a Praha 2 či Centrum světového dědictví UNESCO. Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo přes 20 600 lidí.

Zástupci iniciativy Nebourat ministrovo dnešní vyjádření odsoudili. „Nemůžeme dovolit, aby historické centrum Prahy bylo nevratně poškozeno kvůli tuposti jednoho politického rozhodnutí, naše město nám za to stojí. V demokratické zemi, která chce patřit na západ, není možné nechat zchátrat památku a následně posvětit její likvidaci v rozporu se zákonem. Proto budeme bojovat dál,“ uvedla za iniciativu Ina Koldová.

Spolek také uvedl, že v posledním roce ve spolupráci s odborníky nabídl řadu podkladů pro jimi navrhované řešení, kterým je vypsání nové soutěže na rekonstrukci mostu.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. SŽ, která most spravuje od roku 2008, v minulosti dvakrát neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu, kterou získal v roce 2004.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!