Podle sexuologa Jaroslava Zvěřiny by se skutečně mohla kampaň inspirovat tou, která pod heslem „Nemyslíš, zaplatíš“ propaguje bezpečnou jízdu automobilem. I s negativními emocemi, na kterých je založena. „Je potřeba lidi upozornit, že to riziko tady je. Je to dost podobná situace jako v dopravě,“ myslí si Zvěřina. „Najdete řidiče, kteří celý život porušovali předpisy a nikdy jim to nepřineslo žádnou negativní zkušenost. Tak to bývá i v sexu, že lidé říkají: celý život jsem souložil bez kondomů a nikdy jsem žádnou pohlavní nemoc neměl...“ Právě proto by prý měla kampaň důsledky nechráněného sexu zprostředkovat.
Jenže podobná celostátní kampaň je v nedohlednu. „Naopak peníze, které dáváme na HIV prevenci, se snižují, místo aby se zvyšovaly. Přitom by stačilo pár milionů, a celostátní kampaň by byla na světě,“ dodává Zvěřina.
„Lidé se méně bojí“ Odborníci by chtěli dosáhnout toho, aby lidé používali kondom v průměru alespoň v nadpoloviční většině případů náhodných sexuálních styků. Podle posledního průzkumu sexuálního chování v Česku přitom 47 procent mužů při styku s náhodným partnerem nepoužívá vůbec žádnou antikoncepci, ani méně účinnou. „Máme pocit, že se dnes lidé méně bojí pohlavně přenosných nemocí,“ shrnuje Zvěřina.
S rostoucí oblibou hormonální antikoncepce klesá počet žen, které používají kondom při styku se stálým partnerem. Za nejlepší se přitom považuje kombinace tablet jako ochrany před nechtěným početím a kondomu jako ochrany před nemocemi. „To je ideál, ke kterému bychom měli naše děti vést. Nejsme ale tak naivní, abychom si mysleli, že se nám to u většiny z nich povede,“ říká sexuolog Petr Weiss.