Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Vyznamenání? S tím na nás nechoďte!

Česko

O získání práce rozhodují první okamžiky pohovoru a schopnost udělat dobrý dojem. Správné podání ruky může přinést víc než několik diplomů.

Co nám o sobě řeknete? Proč chcete pracovat právě tady? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? - Typické otázky, kterým se u pracovního pohovoru nevyhnete. Správné odpovědi zkušenému personalistovi během pár minut odhalí, zda jste vhodným kandidátem pro nabízenou pozici. Největší chybou proto je vydat se na pohovor bez přípravy. Mnohé se totiž dá předvídat.

Jak se připravit na pohovor

Zásada číslo jedna: než se vydáte na pohovor, zjistěte si o firmě co nejvíce informací. Dobré je také vědět, s kým se ve firmě máte setkat a čím se tento člověk zabývá. Vhodným zdrojem informací mohou být webové stránky společnosti, ale i denní tisk či výroční zpráva společnosti. „Získané znalosti vám pomohou lépe reagovat na dotazy personalisty, a navíc ukážete, že máte o zaměstnání v této konkrétní firmě skutečný zájem,“ vysvětluje Marek Vondrák, personální poradce společnosti Drill B. S. Před pohovorem si ještě jednou pročtěte svůj životopis a porovnejte své zkušenosti, schopnosti a znalosti s požadavky na pozici, o kterou se ucházíte. „Připravte si vysvětlení případných slabších míst v životopise i argumenty, proč jste i přes tyto nedostatky vhodným kandidátem,“ dodává Vondrák.

Některé otázky se dají předvídat

Zásada číslo dvě: pracovní pohovor nezačíná setkáním s personalistou, ale už příchodem do firmy. Přijdeteli s dostatečným časovým předstihem, alespoň pět až deset minut před začátkem pohovoru, budete mít čas srovnat si myšlenky a v rychlosti znovu prolétnout CV. Při rozhovoru prezentujete sami sebe nejen tím, co říkáte, ale také tím, jak působíte a jak se chováte. Úspěch závisí nejen na vzdělání a praxi, záleží i na celkové osobní prezentaci. „Názor na druhého člověka si totiž vytváříme v prvních několika minutách. Pak už se ve svém dojmu jen utvrzujeme,“ říká psycholožka Eva Drábková. Na základě prvního dojmu vás bude možná posuzovat i potenciální zaměstnavatel. Samozřejmostí je proto čistý a upravený zevnějšek, oblečení je téměř vždy vhodnější volit konzervativní. Důležitý je už vstup do místnosti. Pozdrav, výraz tváře i stisk ruky o nás hodně napoví. I když jsme trémou celí ztuhlí, neměli bychom to na sobě dát znát. „Pomoci si můžeme třeba dýcháním: než zaklepeme, několikrát se zhluboka nadechneme a vydechneme. Tím se nejen uklidníme, ale také dodáme kyslík mozku. Obojí se před náročným jednáním hodí,“ radí Drábková. Během rozhovoru bychom se měli chovat přirozeně - ani upjatě, ani žoviálně. Dávejte také pozor na to, co dělají vaše ruce. Nehrajte si s tužkou, nedrbejte se na hlavě.

Proč bychom si měli vybrat právě vás?

Dotazy zaměstnavatele se obvykle týkají vzdělání, studijních aktivit, praxe či motivace. I když nikdy dopředu nevíte, co přesně vás čeká, řada otázek patří k zlatému fondu personalistů a lze se na ně připravit. Častým dotazem bývá: Proč si myslíte, že jste nejvhodnější kandidát? Na tuto otázku se vyplatí mít v zásobě pádné argumenty. Součástí pohovoru může být i přezkoumání konkrétních znalostí uchazeče. Personalista může například pokračovat v rozhovoru v cizím jazyce, nebo vás požádat o vyplnění testu. Ucházíte-li se o místo v účetním oddělení, můžete se setkat s testy z účetnictví, v případě zájmu o pozici obchodního zástupce vás třeba požádají o krátkou prezentaci na určené téma. K oblíbeným dotazům patří: Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Odpověď má odhalit vaše vlastnosti, to, jak se umíte ohodnotit a zda jste schopni kritického pohledu na sebe sama. Ve výčtu pozitivních vlastností není na místě vychloubání. Máte-li uvést negativní vlastnost, jmenujte takovou, kterou můžete něčím vyvážit, případně uveďte nějakou neutrální. Zaměstnavatele zajímají i vaše představy o profesním růstu. Rozvíjet na tomto místě příliš ambiciózní plány však může naopak odradit.

Dobře si rozmyslete i otázky

Na zaměstnavatele dobře zapůsobí, umíte-li se správně zeptat. Dobře formulované otázky svědčí o vašem zájmu o místo. Získané informace vám pomohou při rozhodování, zda nabízená pozice odpovídá vašim představám a zda ji přijmete. „Nebojte se zeptat na konkrétní náplň práce, jaké budou vaše povinnosti a za co budete odpovědní, komu budete podřízeni a jaké bude vaše pracovní zařazení ve struktuře firmy. Zjistěte si informace o pracovních podmínkách ve firmě, stylu práce či firemní kultuře,“ vypočítává personální poradce seznam údajů. Ptát se můžete i na případné benefity a možnosti profesního růstu. Těmito dotazy byste však rozhodně neměli začínat. Na závěr pohovoru požádejte o sdělení termínu, kdy můžete očekávat vyjádření společnosti, případně pozvání na další kolo výběrového řízení. Před odchodem nezapomeňte poděkovat zástupci společnosti za čas, který vám věnoval, a za poskytnuté informace. I takové maličkosti vytvářejí celkový dobrý dojem a dávají vám šanci uspět.

***

Jak na personalisty

Pět „pé“, jimiž zabodujete:

* pečlivě se připravte

* přijďte včas

* udělejte dobrý první dojem

* buďte přirození

* prezentujte své znalosti a schopnosti

Co personalista při pohovoru zjišťuje:

* Jaké jsou vaše znalosti a zkušenosti

* Zda vaše schopnosti odpovídají požadavkům zaměstnavatele

* Jaká je vaše motivace pro danou pozici

* Jaké jsou vaše postoje, názory a hodnoty ve vztahu k pozici a k zaměstnavateli

* Potenciál vašeho dalšího růstu

Co všechno personalista sleduje:

* Váš verbální projev - způsob vyjadřování a komunikace

* Váš neverbální projev - mimiku, gesta, řeč těla

* Vaši reakci na určité podněty

Jak správně napsat životopis

* Personalistovi trvá asi 30 vteřin, než se rozhodne, zda jej životopis zaujal, a bude se mu dále věnovat. Dobře napsané CV je propustkou k přijímacímu pohovoru. * Má poskytnout přehledné informace o vzdělání, praxi, schopnostech a dovednostech uchazeče. * Měl by být zaměřený na konkrétní nabídku pracovního místa a odpovídat požadavkům inzerátu. * Jednoduchá grafická úprava - je lepší vyvarovat se kombinace různých typů písma nebo vymýšlení zvláštní grafické struktury. * Jednoduché a přehledné uspořádání údajů umožňuje rychlou orientaci. * Na konci lze uvést absolvované semináře a kurzy. * Rozsah by neměl překročit jednu stranu A4, u lidí s delší praxí stany dvě. * Časové údaje se píší v opačném chronologickém pořadí (lze začít vzděláním i praxí, máte-li již pracovní zkušenosti, je lepší začít jimi). * Zájmy nerozepisujte, má-li však koníček spojitost s nabízenou pozicí, vyplatí se jej zmínit. * K životopisu patří průvodní dopis. V něm se píše, o jaké místo máte zájem, kde jste se o něm dozvěděli a čím můžete být firmě užiteční. * Uvádí se kontakt, užitečná je i informace, kdy můžete nastoupit. Připravila Kateřina Šlesingerová

Autor:
Témata: biografie

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...