Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Vzniká letecký gigant

Česko

Spojením Delta Air Lines a Northwest vznikne největší letecká společnost na světě

ATLANTA Americké aerolinky Delta Air Lines a Northwest se spojují. Jejich fúzí vznikne největší letecká společnost na světě. Včera započaly finální jednání správních rad obou společností.

Jednání o společném podniku probíhala letos již v březnu, ale vše skončilo na tom, že se zástupci společností nedokázali dohodnout s odborovými svazy pilotů. Právě piloti by současná jednání mohli ještě zkomplikovat. Důvodem je hodnostní zařazení pilotů, od kterého se odvíjí výše mezd, pracovní program a velikost letadel, jimiž mohou piloti létat.

Už na počátku letošního roku piloti společnosti Northwest oznámili, že podpoří fúzi s jinými aerolinkami pouze za předpokladu, že zaměstnanci obdrží podíl v nové firmě. Informovala o tom agentura AP a Reuters.

Před uzavřením jednání musí správní rady obou firem ještě dokončit důležité detaily o načasování fúze.

„Co do počtu pasažérů v USA, je Delta Air Lines na třetím místě, Northwest je pátý v pořadí. Jejich sloučením vznikne největší americký přepravce,“ říká Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus. „Jednání o spojení těchto společností je v Americe velmi sledované, už i kvůli nedávným bankrotům tamních leteckých společností. Ukazuje se, že právě fúze je jednou z možností stabilizace sektoru leteckých přepravců,“ dodává Procházka.

Kupříkladu právě Delta Air Lines vloni na jaře opustila režim bankrotové ochrany a odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od US Airways Group. Minulý měsíc společnost oznámila, že nabídne odstupné asi 30 tisícům pracovníků, což je více než polovina všech jejích zaměstnanců.

Mluvčí společnosti řekla, že pokud bude s odstupným souhlasit více lidí, než s kolika firma počítá, Delta jim odchod umožní. Odstupné se bude týkat především těch, které Delta zaměstnává na plný úvazek.

Šéfové podniku ve zprávě zaměstnancům sdělili, že cílem firmy je zrušit zejména asi dva tisíce míst v administrativě a managementu. U tohoto počtu Delta spoléhá především na dobrovolný odchod, přirozený úbytek a na rozvázání pracovního poměru na základě dalších programů, kterých využívá.

Firmu k tomuto kroku vede nutnost restrukturalizace a snaha vyrovnat se s růstem cen pohonných hmot.

Právě tento aspekt komplikuje život leteckým společnostem a řadu z nich to stálo i existenci. Za poslední dva týdny vyhlásily bankrot americké letecké společnosti Aloha Airlines, Champion Air, ATA Airlines, Skybus Airlines a Frontier Airlines. O spojení Delty a Northwestu se dříve spekulovalo již v souvislosti s evropskou jedničkou – francouzskonizozemskou leteckou společností Air France KLM. Ta měla právě zájem stát se menšinovým akcionářem zfúzované společnosti.

Odhaduje se, že vzniklá firma by mohla mít asi 30 procent severoatlantického leteckého trhu. Jednotlivé aerolinky by sdílely tržby a společně by plánovaly prodej a leteckou síť. Tím by dosáhly tolik potřebné úspory nákladů.

Autor: