Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Vznikla první škola pro nadané děti

Česko

V Česku vznikla vůbec první základní škola pro děti s mimořádnou inteligencí a nadáním. Žáky přijímá na základě psychologických testů. PRAHA Věkově smíšené třídy, individuální přístup učitelů a školné 2900 korun měsíčně. Tak se dá ve stručnosti popsat nově vzniklá základní škola, která se zaměřuje na děti s mimořádným nadáním.

Zakladatel Stanislav Svoboda bojoval tři roky za to, aby mohl takovou školu otevřít. Ministerstvo školství mu to však dlouho nechtělo umožnit. Svobodovo úsilí se nakonec vyplatilo. Letos v září dostal jeho projekt všechny potřebné doložky a za necelé dva týdny škola oficiálně zahájí svůj provoz v nových prostorách.

V Česku existují některé střední školy, které se na mimořádně nadané děti zaměřují. Někde fungují i speciální třídy tohoto druhu. Celá základní škola však v zemi dosud chyběla.

„Zatím můžeme učit pouze děti od první do páté třídy. Časem bychom se ale rádi rozšířili i na druhý stupeň. To je ale ještě daleko,“ říká Stanislav Svoboda.

Do školy pro mimořádně nadané zatím chodí patnáct dětí. Osm jich navštěvuje první třídu a zbylých sedm se učí ve věkově smíšené skupině. Dohromady se tu ale podle povolení ministerstva může vzdělávat až osmdesát dětí.

O speciální vyučovací program, který klade důraz na individuální rozvíjení talentu u dětí, je podle Svobody i ředitelky školy Lenky Maštalířové velký zájem. Škola však nevezme každého, kdo projeví zájem. Děti musí nejprve úspěšně složit psychologické testy.

„Nejsou to úplně inteligenční testy. Dá se z nich však poznat, jakým směrem je dítě nadané a co bude potřeba rozvíjet. Zjišťujeme také například, jak je na tom dítě s analytickým myšlením nebo schopností dedukce,“ popisuje Maštalířová.

Druháci řeší starý Řím Část dětí, které sem chodí, prošla podle Maštalířové běžnou základní školou. Tam však podle ní byly vesměs nešťastné. „On se těžko rozvíjí specifický talent, když máte ve třídě třicet dětí. Naši žáci v běžné základní škole trpěli tím, že se jim nikdo nevěnuje a oni se nedozvídají nic nového. U nás k dětem přistupujeme co nejvíc individuálně,“ říká Maštalířová.

Děti, které do nové školy chodí, podle ní spoustu věcí chápou automaticky a není potřeba jim je složitě vysvětlovat. „Třeba jim ukážu dva příklady na násobilku a oni pak už logicky vědí, jak pokračovat dál. To nám umožňuje se více zaměřovat na to, co dětem až tolik nejde, nebo se věnovat tomu, co je baví a zajímá,“ říká Maštalířová. Například druháci nyní zpracovávají samostatné projekty na starověké Řecko a Řím.

Podle Svobody podobné školy v Česku chybějí. „Vzdělávání nadaných dětí není optimální. Problém je, že mezi školami chybí konkurence,“ konstatoval Svoboda.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!