Středa 8. května 2024, Den vítězství

Yellostownské mikroby jezdí párou

Česko

BIOLOGIE

YELLOWSTONE, USA Vzorky mikroskopických obyvatel ze tří vzdálených horkých pramenů v Yellowstonském národním parku sbírali po dva roky odborníci z Thermal Biology Institute na Montana State University a Idaho National Laboratory. Sledovali zejména to, jak se budou vyvíjet populace mikrobů v závislosti na změnách jejich životního prostředí. Zjistili, že zatímco podmínky prostředí se téměř nemění, populace virů STIV, které napadají bakterie žijící v pramenech, silně fluktuují. Odborníky zajímalo, jak viry mezi jednotlivými horkými prameny cestují. Teplota podzemních vod je pro ně přece jen příliš vysoká a půdou by to také dost dobře nešlo. Vědci nakonec viry objevili ve sloupcích vzduchu nad horkými prameny, kam je patrně vynesly kapičky vodní páry. Díky tomu se viry nejenom vznášejí nad svými prameny, ale zřejmě také mohou cestovat na kilometry vzdálená místa. Výsledky dvouleté studie mikroorganismů z Yellowstonu vyjdou příští týden v on-line verzi časopisu PNAS.

Další aktuality z přírody i vědeckých laboratoří dnes v 18 hodin v pořadu Natura na www.rozhlas.cz/leonardo.