Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Z bývalé trati bude cyklostezka

Česko

Na kole pod Vítkovem - Do bývalého železničního tunelu vjedou cyklisté

Už příští rok by mohla fungovat část trasy mezi hlavním nádražím a Vysočany. PRAHA Praha chystá cyklostezku za stovky milionů korun. Trasa pro cyklisty, ale i pro pěší a vyznavače in-line bruslí, povede po opuštěné železniční koleji.

„Budování cyklostezky bude mít dvě fáze. Trasa v první fázi začne na hlavním nádraží a skončí v okolí Krejcárku, v druhé fázi se stezka prodlouží až do Vysočan k O2 aréně,“ řekl Michael Křivohlávek, pracovník magistrátu a také představitel iniciativy Auto*Mat, která jízdu na kole podporuje. „Budovat cyklostezky z bývalých tratí je více než efektivní, vlaky totiž jezdí co nejvíce po rovině, trasa tak nemá nikde žádné velké převýšení,“ popsal trať Křivohlávek.

Na trati, na kterou se například díval z okna Zdeněk Svěrák ve filmu Vratné lahve, už nejsou koleje. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž trať připravila k dalším stavebním úpravám. „Na bývalé trati jsme demontovali pražce. Vymezený koridor jsme pak nabídli magistrátu,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla s tím, že obě strany nyní čeká majetkoprávní vyrovnání. „I my ale doufáme, že tam vznikne cyklostezka,“ dodal Halla. Zrušenou trať už České dráhy nevyužívají, neboť vlakům nyní slouží koridor pod vrchem Vítkov - Nové spojení.

Na bývalé trati se postaví tři a půl metru široký asfaltový pás. Celá trasa pak bude dlouhá přes tři kilometry a spojí centrum s východní částí města.

Plánovaná cyklostezka povede tunelem, roklinou, ale také industriální krajinou a kolem zadních traktů obytných domů. „Vítkovský tunel je dvakrát zatočený, takže člověk se v jednom bodě ocitne v úplné tmě, je to dobrodružné,“ řekl Křivohlávek s tím, že to však nebude nebezpečné.

V žižkovském úseku povede stezka také po bývalém železničním mostě Malá Hrabovka, který překlenuje Husitskou ulici. „Lidé se tak najednou ocitnou v úrovni třetího patra okolních činžáků. Stezka bude zábavná, neboť se její okolí bude rychle měnit,“ podotkl Křivohlávek.

Trasa by mohla sloužit Pražanům už příští rok. „Kéž by v létě byl v provozu už první úsek,“ přeje si Křivohlávek. Podle něj je však spíše reálný rok 2010.

Na magistrátu ovšem stále nemají jasno, kde vlastně bude trasa začínat a kde končit. Její začátek může být v kolejišti hlavního nádraží nebo na křižovatce U Bulhara. „Víc se uvidí, až skončí probíhající rekonstrukce nádraží. Důležité je nyní uvést do provozu alespoň žižkovskou část,“ doplnil Křivohlávek.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!