Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Z centra Prahy má zítra zmizet pouliční reklama

Česko

  17:22
PRAHA - Pražská památková rezervace by od zítřka už neměla být stejná jako dřív. Podle rozhodnutí městského zastupitelstva z ní zmizí veškerá živelná reklama.

Dnes naposled. Rozdávání letáků zítra končí. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Od 15. prosince začnou platit na území Pražské památkové rezervace striktní pravidla pro šíření reklamy na veřejně přístupných místech. Rozhodla o tom Rada hlavního města Prahy. "Nejde o činnost, na které by město mělo zájem," tlumočil Lidovým novinám stanovisko živnostenského odboru tiskový mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

"Už dříve jsme městskou vyhláškou zakázali pouliční pochůzkovou reklamu, ale zákaz platil jen dva roky. Vyhlášku jsme po upozornění ministerstva vnitra a ombudsmana museli jako nezákonnou zrušit. Proto jsme usilovali o změnu zákona. Vydat nařízení o zákazu reklamy nám teď umožňuje novela zákona o regulaci reklamy a o změně zákona o provozování rozhlasového a TV vysílání přijatá letos v létě," připomíná náměstek primátora Rudolf Blažek.

Město: Letáky do centra nepatří
Praha podle vyjádření svých zastupitelů reaguje na stížnosti občanů. "S ohledem na to, že zejména pouliční rozdavače letáků či vyvěšování reklamních převěsů na památkově chráněné objekty vnímá veřejnost spíš negativně a bezesporu hyzdí historickou část města, rozhodli jsme se uplatnit nová pravidla právě v památkové rezervaci," uvádí Blažek. Řešení je podle něj rozděleno do dvou etap. "Nejdříve bude zakázána takzvaná pouliční reklama, následně předpokládáme rozšíření zákazu i na různé nevhodné reklamy umísťované na budovách," dodává Blažek.

Vyhláška taxativně vyjmenovává média, jimiž se reklama už nesmí šířit. Jsou to zejména rozdávané letáky a navštívenky a dále plakáty, kromě těch na městském mobiliáři. Zakázána je i reklama na upoutaných balonech, plovoucích předmětech či dodatečných konstrukcích na dopravních prostředcích. Zákaz se týká i zařízení šířících reklamu zvukem či obrazem, s výjimkou rozhlasového a TV vysílání.

Natalia a Marek
Lidové noviny mluvily se dvěma profesionálními rozdavači letáků ze Staroměstského náměstí. Natalia (příjmení nechce uvést, stejně jako další "nabízeč" Marek) distribuuje před Staroměstskou radnicí pozvání na vánoční barokní koncert The Best of Classic konaný v bývalém kostele svatého Michala.

Do Prahy přišla stejně jako řada jejích kolegy z Ukrajiny a své současné profesi se začala věnovat hlavně proto, že je pro ni z časových důvodů výhodná. "Mám malé dítě a tady nemám problém domluvit se s majitelem agentury o tom, od kolika do kolika a ve které dny budu rozdávat." Jméno agentury, pro kterou pracuje, ale nechce uvádět. "Všichni teď z toho mají nervy. Když se majitel dozvěděl o vyhlášce, začal strašně řvát. Říkala jsem mu: Proč vy řvete, my z toho taky máme nervy..."

Marek rozdává na Staroměstském náměstí letáky zvoucí na "Praha Mozart Concerts" a je podle svých slov invalidní důchodce. "Mám nevládnou ruku a poloviční invalidní důchod. Tohle je jediná práce, kterou jsem si našel. Podle mě je zákaz pěkná blbost. Sloužíme tu jako informační servis pro lidi. Jestli chtějí vyčistit město, ať ho vyčistí od žebráků, ale tady se nabízejí lístky na koncert. Nevíme, co budeme dělat ve čtvrtek. Nemáme ponětí..."

Je těžké určit, kolik lidí se v současnosti rozdávání letáků v centru města věnuje a jak jsou organizováni. "Počet lidí, kteří rozdávají v centru letáky, je pohyblivý, závisí také na množství akcí, jež propagují. Takže jakékoli číslo by bylo jen značně nepřesným odhadem," uvádí Jiří Wolf.

Podle Marka jen v okolí Obecního domu působí nejméně šest agentur, které žijí z propagace akcí, jež se v něm pořádají. "Jen na Obecním domě je kolem deseti agentur. V centru Prahy jich funguje minimálně třicet," tvrdí Natalia. Stejně jako její kolegové už zítra nemusí do práce.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!