Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Z Fiatu má být světová dvojka

Česko

Kromě německého Opelu chce šéf Fiatu Sergio Marchionne pohltit Chrysler a celou evropskou divizi General Motors. Vznikla by tak největší evropská automobilka.

BERLÍN Italská společnost Fiat hodlá v Německu zachovat značku Opel a hlavní závod i montážní závody automobilky Opel, kterou chtějí Italové převzít.

Včera to v Berlíně oznámil německý ministr hospodářství Karl Theodor zu Guttenberg, který se sešel s generálním ředitelem italského koncernu Sergiem Marchionnem. Ministr však naznačil, že v Kaiserslauternu, kde Opel vyrábí motory, existuje „potřeba konsolidace“. Guttenberg zároveň zdůraznil, že vláda ještě očekává předložení podrobnějšího plánu ze strany rakouskokanadského dodavatele automobilových součástek Magna, který má rovněž zájem o německou automobilku, patřící dosud americkému koncernu General Motors (GM). Rozhodnuto tedy ještě nic není.

Ideální partner pro Opel V rozhlasové stanici Deutschlandfunk už ráno Guttenberg řekl, že si přeje investora, jenž bude zárukou dlouhodobého uskutečnitelného konceptu, který nebude jen na několik měsíců.

Šéf Fiatu Marchionne se včera setkal i s německým ministrem zahraničí Frankem-Walterem Steinmeierem a šéfem závodní rady Opelu Klausem Franzem.

Marchionne se snaží německou vládu přesvědčit o tom, že Fiat je pro Opel nejvhodnějším partnerem. Šéf Fiatu chce ze svého koncernu vyčlenit automobilovou divizi Fiat Auto a spojit ji s Chryslerem a evropskou částí General Motors, kterou tvoří značky Opel/Vauxhall. Mohla by tak vzniknout akciová společnost Fiat/Opel. Nový podnik by měl roční tržby kolem osmdesáti miliard eur (asi dva biliony korun) a vyráběl by šest až sedm milionů aut ročně. Stal by se tak po Toyotě světovou dvojkou a ocitl by se před skupinou Renault/Nissan nebo Ford Motor i samotnou General Motors. Produkce nové automobilky by zhruba odpovídala evropské jedničce Volkswagen.

Svatba uzavřená v nebi „Z technického a průmyslového hlediska je to svatba uzavřená v nebi,“ prohlásil šéf Fiatu podle včerejšího vydání deníku Financial Times.

Fiat se už minulý týden dohodl na koupi počátečního dvacetiprocentního podílu v Chrysleru.

V Německu však panuje vůči Fiatu jako uchazeči o převzetí Opelu spíš nedůvěra. Zejména podnikové odbory se obávají, že fúze by vedla k omezování výroby, propouštění, či dokonce zavírání celých závodů.

Logičtějším partnerem než automobilka s podobným výrobním schématem, která navíc sama není bez problémů, by podle nich byla Magna, která se o Opel uchází v alianci s ruskou automobilkou Gaz. Ta by zase Opelu mohla otevřít cestu na perspektivní ruský trh.

Opel má v Německu čtyři závody, v nichž zaměstnává asi pětadvacet tisíc lidí.

Autor: