Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Z letadla ČSA prý šlehaly při přistávání metrové plameny

Česko

  11:23aktualizováno  17:20
KARLOVY VARY - Metrové plameny údajně šlehaly z podvozku přistávajícího Airbusu 321 posádky společnosti ČSA v Karlových Varech. Na palubě bylo 180 pasažerů a 7 členů posádky. ČSA ale jakýkoliv problém s podvozkem odmítá.

Letadlo ČSA foto: Lidové noviny

Požáru si všiml dispečer na kontrolní věži letiště během přistávání v sobotu večer okolo 21. hodiny, informoval server tn.cz.

"Okamžitě vyrozuměl místní podnikovou jednotku hasičů, která k letadlu vyjela se zásahovou cisternou. Požár podvozku signalizoval elektronicky i v kokpitu, pilot letadla okamžitě spustil chlazení a dokončil přistávací manévr," řekl okolo dvanácté hodiny mluvčí karlovarských hasičů Martin Kasal.

Airbus pak zkontrolovali hasiči, dohédli na dohašení chladicího sytému letadla. "Další síly a prostředky tak na letišti nebylo potřeba. Při přistání bylo na palubě 180 cestujících a sedm členů posádky. Nikdo nebyl v ohrožení. V podvozku hořelo brzdové obložení, po dohodě s místní jednotkou nebyl povolán ani vyšetřovatel požárů," dodal Kasal.

Letadlo nemělo žádné problémy, tvrdí ČSA
ČSA ale od zveřejnění informace popírala, že by mělo letadlo jakékoliv problémy. "Po opakovaném prověření všech okolností s techniky, kteří byli přímo na místě, s techniky v pražské centrále, operační kontrolou i s kapitánem letadla důrazně konstatujeme, že letoun nezaznamenal žádnou, byť i minimální závadu nebo poškození," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Žádný ze systémů nehlásil závadu a žádná část letounu podle ní nevykazovala známky jakéhokoliv poškození vzniklého třeba i jen nestandardně vysokou teplotou. Brzdný systém měl normální teplotu, dodala.

"My vycházíme z toho, co nám uváděly hasiči na místě. Podle informací, které jsme přijali na začátku, tak tam metrové plameny šlehaly. Že to teď popírají, za to nemůžeme," okomentoval serveru Lidovky.cz vyjádření mluvčí ČSA mluvčí karlovarských hasičů Kasal.

Letecký publicista Martin Velek si nemyslí, že šlo o požár a jako možnou variantu uvedl, že do zakouření, které vzniká pod letadlem při intenzivním brzdění posvítil červený maják, který dispečer vyhodnotil jako možný oheň. Pečlivost a pohotovost dispečera i hasičů ocenili mluvčí ČSA i Velek.

Dispečer viděl 'něco jako oheň'
Podle leteckého experta Martina Velka dispečer, který má na starosti přistání, viděl, že se pod letadlem objevilo "něco co vypadalo jako oheň".

Stroj byl plný lidí a měl dostatečnou zásobu paliva k případnému doletu do Ruzyně nebo Drážďan, takže měl vysokou přistávací hmotnost. Vzhledem k tomu, že karlovarské letiště je relativně krátké, musí piloti při přistání intenzivně brzdit, zvláště při vysoké přistávací hmotnosti. "Při každém doteku, zvláště při intenzivním brzdění, se od kol zakouří. O asfalt nebo beton se obrousí desítky dekagramů gumy a to se změní v modrý dým; ta guma se víceméně odpaří," uvedl Velek.

Domnívá se, že v okamžiku, kdy se uvolnil dým, který může být metr dlouhý, do něj mohl posvítit červený točící se majáček pod letadlem a dispečer tak viděl červený chochol od kol. "Reakce dispečera byla vynikající, protože on viděl něco, co mohl být potenciální malér, i když je z dalších rozborů vidět, že na letadle nic nehořelo," vysvětlil Velek. O žádném požáru tedy podle něj nelze hovořit. Obložení bylo nepoškozené, prostor kolem kol a brzd nebyl vůbec ohořelý. Na brzdových kotoučích z uhlíkového kompozitu, velmi odolného proti mimořádně vysokým teplotám, bylo podle měřidel 200 stupňů Celsia, což potvrzuje běžné přistání.

"Hasiči udělali přesně to, co měli. Nic nehasili a jenom ohlídali, aby větráky v podvozku dochladily brzdové kotouče. Takže ani hasiči nehasili, ani letadlo nehasilo. To nemá na podvozku žádné hasicí zařízení," uvedl Velek. Podle něj nebyl nikdo ohrožen a teploty byly v normě.

"Podle zjištění techniků letecké společnosti k žádnému zahoření v systému brzd nedošlo. Co způsobilo efekt zpozorovaných plamenů během přistání, tak není jasné," doplnil dnes v 16 hodin Kasal. Informace o signalizovaném hlášení z kokpitu podle něj vyplynula ze situace při podávání zpráv z místa, zkoumání ČSA je nepotvrdila.

Autoři: ,