Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Z Pornohvězd se staly Polnohvězdy

Česko

PRAHA Hlavní město Praha finančně podpořilo vznik muzikálu, který se přitom nesmí propagovat v pražské hromadné dopravě.

Muzikál Pornohvězdy autorů Petra Kolečka, Tomáše Svobody a Petra Wajsara se hraje od prosince 2009 v pražském klubu Roxy, na jehož produkci přispělo město čtyřletým grantem.

V březnu a dubnu chtělo Roxy podpořit „Pornohvězdy“ reklamou na pražských tramvajích – mělo jít o nálepky zvnějšku tramvajových vozů s nápisem Pornohvězdy. Vznikl však problém: firma JCDecaux odmítla zmíněnou reklamu vylepit.

A tak zatímco má muzikál úspěšné kritiky a získal i nominace na Cenu Alfréda Radoka, kampaň byla zamítnuta. Odůvodnění? Název Pornohvězdy by prý mohl ohrožovat mravnost.

Pokračování na straně 13

Z Pornohvězd jsou Polnohvězdy

Dokončení ze strany 1

„Kampaň byla zamítnuta s odůvodněním, že název Pornohvězdy by mohl nepřijatelným způsobem ohrožovat mravnost. Jako zadavatelé reklamy jsme na tento zákaz museli přistoupit a propagovat muzikál jinou formou. Proto budou po Praze jezdit tramvaje s nápisem Polnohvězdy. Všechna písmena R byla nahrazena písmenem L včetně přejmenování klubu Roxy na Loxy,“ uvedl klub Roxy v tiskové zprávě. Podle jeho zástupců vzbuzuje zásah JCDecaux do propagace alternativního muzikálu spoustu otázek, včetně té o cenzuře.

Na dotazy LN nikdo z vedení JCDecaux včera neodpověděl. Zástupkyně Roxy Veronika Pacíková však LN poskytla svou korespondenci s Martinou Stráník Vokurkovou, koordinátorkou nekomerčních aktivit firmy JCDecaux. „Vzhledem k tomu, že... dopravní prostředky slouží široké veřejnosti a v neposlední řadě přepravují i děti, jsou zde kritéria pro umístění reklamy velmi přísná. V minulosti jsme zaznamenali v podobných případech velmi negativní ohlasy veřejnosti, které vedly k tomu, že jsme museli reklamu odstranit. Proto bylo představenstvem společnosti přijato pravidlo, že pokud existuje jakákoliv pochybnost, reklama se nerealizuje,“ napsala Stráník Vokurková klubu Roxy.

Podle tvůrců muzikálu je však pojmenování Pornohvězdy logickým důsledkem motivace vytvořit nestandardní divadelní tvar. „V žádném případě se nedá mluvit o představení, které by prvoplánově propagovalo vulgaritu či porno,“ uvádějí tvůrci.

Podle Jiřího Janouška, ředitele Asociace komunikačních agentur, je reakce JCDecaux možná přehnaně opatrná. „Jistě nejde o hrubé porušení norem slušnosti a mravnosti, jak to definuje etický kodex české reklamy. Ale porušení kodexu se posuzují nejen s ohledem na celkový kontext reklamy, ale i na použitá média. Outdoor je neselektivní médium, proto je to napadnutelnější než časopisecký inzerát či pozdně večerní televizní upoutávka,“ řekl LN Janoušek.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!