Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Z přítomnosti se zatočí hlava

Česko

Cena Jaroslava Seiferta na ni ani letos nevyšla. Ale zato Viola Fischerová vydala novou básnickou sbírku, která je nakonec průkaznější než všechna ocenění.

Zatímco její prvotina Propadání z roku 1957 vyjít nemohla, nyní Viola Fischerová publikuje poměrně hojně. Mezitím ale byla dlouhá léta mlčení – vždyť faktickým debutem byla až sbírka Zádušní mše za Pavla Buksu z roku 1993.

V loňském rozhovoru pro LN básnířka tuto průrvu vysvětlila následovně: „To bylo poté, co jsem si přečetla texty Věry Linhartové, které mě v pravém smyslu toho slova uhranuly. Hrabal mi pak v 90. letech velmi přesně řekl, že sílu tohoto ochromujícího zážitku přebila teprve Pavlova smrt, po níž jsem psát začala.“ Tenkrát na nádraží I v nové sbírce Domek na vinici zůstává autorka u „smrtelného tématu“, který vévodil taktéž sbírce Předkonec (2007). V básni věnované Bohumilu Hrabalovi se zde píše: „Bogan tvrdil/ Smrtelný úlek je milosrdný/ Vyrazí mozku pojistky“. A už podle názvu se dá poznat, že se Viola Fischerová také znovu vrací k manželství s Pavlem Buksou, v literárním světě známém pod jménem Karel Michal – a k společně zakoupenému domku na ostrově Elba...

Viola Fischerová (1935) patří ke generaci takzvaných Šestatřicátníků a na konci 60. let odjela do švýcarského exilu právě s Karlem Michalem. Po jeho dobrovolném odchodu ze světa se pak stala manželkou dalšího významného českého prozaika druhé poloviny 20. století – Josefa Jedličky. Teprve po tom všem – i po návratu do Čech – začala tedy básnířka znovu psát. Domek na vinici je již její desátou sbírkou, vedle toho publikovala také dvě knihy pro děti.

První oddíl sbírky je věnován Pavlovi, a čteme v něm tedy opět směs vzpomínek, stesku, pozdní lítosti a představ, co by třeba bývalo mohlo být... Druhý je pak připsán Matce a uzavírá jej tato báseň: „Tenkrát na nádraží/ jsi mě však v pláči/ volala zpět// když jsem zas jednou/ utíkala navždy// po štědrém odpoledni/ před Štědrým večerem“. A na ní se dá dobře ukázat autorčino (vědomé?) riskování. Riskuje báseň, protože chce říci něco pro sebe podstatného – a tak riskuje i to, že zážitek, který je pro ni podstatný, bude tomu, kdo verše čte, připadat banální. Ne náhodou tak v Domku na vinici najdeme i báseň věnovanou recenzentovi Karlu Kolaříkovi: „Přežít/ rovnomocninu osudu a básně// hledat do konce/ stopu po sobě/ v sobě// nebát se/ že pravé svědectví/ nebylo možné// Věřit tomu/ kdo slyší/ co tušíš“.

Připsání třetího oddílu Dorotě pak pro změnu odkazuje ke sbírce Písečné dítě (2007), zachycující básnířčin nový vztah k mladší ženě. Azávěr svazku obstarává próza Cesta středního hříchu.

Bez lávky, bez anděla Co vše lze tedy v Domku na vinici najít? Zaskočenost z toho, že mládí netrvá věčně. Prázdno tam, kde mohly být děti – tedy to, co autorka nazvala v titulu své starší sbírky „matečnou samotou“. Dále vědoucí naivitu. Projevy „starosvětské“ empatie. Život v hradbách smrti a umírání – ale přece život... To jsou „refrény“ tvorby Violy Fischerové.

Jde o trvání si na svém, nebo o pouhopouhé opakování se? V případě Violy Fischerové to první. Romanopisec, který zažil s knihou velký prodejní úspěch, může snad propadnout opakování úspěšného modelu – ale básnířka nabízí i v Domku na vinici texty překypující emocemi. V knihkupectvích zahlcených svazky, v nichž osvědčení autoři opakují osvědčené recepty, člověku musí dříve či později dojít, že Literatura je, když... Když někdo pozoruhodný říká něco pozoruhodného.

A to na Violu Fischerovou pasuje: „Znát přítomnost/ to se člověku teprve zatočí hlava// nad minulými propastmi/ je i budoucnost dávná// Holé teď// bez lávky/ bez anděla/ od rána do večera“.

***

V knihkupectvích zahlcených svazky osvědčených autorů musí člověku dříve či později dojít, že Literatura je, když... Když někdo pozoruhodný říká něco pozoruhodného.

HODNOCENÍ LN ***** Viola Fischerová: Domek na vinici Fra, Praha 2009, 112 stran

Autor: