Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Za 1 procento bych byl šťastný

Česko

„Podíl na sledovanosti pro mě ale není nejdůležitější. První cíl jsem splnil, za dva měsíce se povedla restrukturalizace týmu i programu,“ říká čerstvý šéf zpravodajské televize Z1 Zdeněk Šámal poté, co náklady stlačil na dvě třetiny, počet lidí na polovinu a od září zrušil zpravodajství o víkendu.

* LN Proč by se měl ekonomicky aktivní člověk ještě na Z1 dívat?

Protože se tam rychle dozví to důležité, co se právě děje.

* LN Jste opravdu tak rychlí, aby divák měl důvod k vám přejít z konkurenční ČT24?

ČT24 jde hodně diskusním a analytickým směrem, my zpravodajským. Nezůstáváme u podrobností.

* LN Kolik diváků to teď oceňuje? Koncem května si Z1 zapnulo aspoň na chvíli 150 tisíc lidí denně.

Nevím. Nemám k dispozici denní výstupy. Kolik lidí oceňuje nové schéma, to budu vědět v říjnu.

* LN Přišli jste o tvář jednoho z nejsledovanějších pořadů, Barboru Tachecí. Nahradil ji mj. Tomáš Cikrt, který zůstává mluvčím soukromé brandýské nemocnice. Nevidíte to jako střet zájmů?

To je hodně akademická a teoretická otázka. Taková konstrukce pasti, které se tu líčily v devadesátých letech. Myslím, že to je překonaný pohled.

* LN V pondělí jste rozjeli nové programové schéma, de facto proud ekonomických informací občas přerušený přehledem zpráv. Večer plníte dokumenty. Proč?

Rozhodli jsme se dokumenty posílit. Mluvil jste o Barboře Tachecí. Ve světle jedné silné osobnosti se ale mediálně zapomnělo, že Z1 má silnější složku: dokumenty od 20 hodin. Denisa Dufková, která je tu zajišťuje, má silný názor a schopnost sehnat něco, co se na jiných česky mluvících televizích nevidí. Hodně jich je o aktuálních událostech, což se zpravodajstvím úzce souvisí. Chceme zvýraznit jejich podíl v programu, jsme v tom ojedinělí a můžeme v tom být silní. Že nabízíme další dokument od 23 hodin, je i otázka efektivity výroby.

* LN Kupujete nové dokumenty?

Počáteční balík, nakoupený k rozjezdu televize, vyčerpáme ke konci roku. Teď připravujeme podzimní nákup akviziční knihovny. Mnohem víc se tak dokumenty budeme chlubit od ledna.

* LN Přišel jste se zadáním výrazně ušetřit. Jaká je teď situace?

Od tohoto týdne, s novým schématem, už fungujeme za ušetřenou částku, s polovinou lidí, než jich tu bylo k 1. červenci. Na interní i externí bázi spolupracujeme zhruba se 140 lidmi, asi polovina je kmenových pracovníků. Vyjma nás „úředníků“ jsme přešli na směnnou výrobu, která za předem jasné peníze garantuje cenový objem výstupu.

* LN Majitel stanice Patrik Tkáč z finanční skupiny J&T koncem května říkal, že do Z1, aby byla dělaná špičkově, by mělo jít 30 milionů korun měsíčně a že v tu dobu byli zhruba na polovičce.

Náklady jsme od té doby stlačili zhruba na dvě třetiny.

* LN Co se škrtalo?

Ušetřili jsme hlavně na personálu, ale situace byla natolik vážná, že jsme museli hlídat i maličkosti. Kolegové se smáli, když jsem ušetřil dvacet tisíc měsíčně na kafi. Říkal jsem, počkejte, až dojde na lidi. Bohužel muselo dojít.

* LN Proč jste se rozloučil se šéfem zpráv Hanušem Hanslíkem?

Chtěl jsem si postavit vlastní vedení redakce. Je to zdravější. Obecně: v okamžiku nástupu nového vedení by, myslím, bylo slušné, kdyby členové bývalého vedení dávali své funkce k dispozici. Kdekoli.

* LN Pan Tkáč projektu nevytvořil příliš pozitivní image, když veřejně prohlásil, že pokud Z1 nenajde inzerenty a letos bude mít dvě stě milionů ztráty jako loni, koncem roku ji zavře.

Na to jsem se ptal, řekl mi, že to není pravda. Média pořád parafrázují nějaký výrok řečený v nějakých souvislostech, v konkrétním čase. Souvislosti a čas jsou teď jiné. Jde o nový projekt a i panu Tkáčovi jsem říkal, že nový projekt potřebuje aspoň rok, aby se stabilizoval a lidi ho začali brát vážně. Mluvil jsem o roce od září. Říkal, že to nevidí jako problém.

* LN Podle vašeho předchůdce Martina Mrnky platila Z1 z reklamy v únoru čtvrtinu svých nákladů, před létem pětinu. Jaký je výhled na čtvrté čtvrtletí a na další rok?

Domlouváme nějaké věci na podzim, na základě toho jsem opatrným optimistou.

* LN Reklamní čas na Z1 prodávaly tři firmy, konkrétně Media Master, AT Media a BPM...

Teď je to jen Media Master. Jedna agentura stačí. Proč mít tři, aby mezi sebou soutěžily, kdo nás lépe prodá? To je neefektivní.

* LN V pozemním digitálním vysílání nemůžete než vysílat v síti firmy Czech Digital Group, která podle svého ceníku účtuje za šíření signálu minimálně 2,8 milionu korun měsíčně. Na jak dlouho s ní máte uzavřený kontrakt?

Platnost předchozí smlouvy vypršela v květnu, o další ještě jednáme. Je to docela významná částka.

* LN Malé televize zároveň kritizují, že Telefónica O2 navzdory vládnímu plánu nestaví svou síť, která má pokrýt hlavně aglomerace, a tak by byla pro menší stanice vhodnější. Šli byste k ní?

Myslím, že by to výrazně obohatilo naše uvažování. Síť ale nevzniká, tak co máme dělat v okamžiku, kdy můžete jednat s jediným subjektem?

* LN Avizujete i vysílání přes web...

Zrušili jsme webovou redakci, nemáme na to, dělat vlastní internetové zpravodajství. Máme tam jen streaming, jak říkáte, archiv, kontaktní údaje. Na víc teď nemáme.

* LN Místo vysílání na webu tam ale visí „stránka se připravuje“. Není to další trhlina na imagi?

Trhlina na imagi při návštěvnosti těch stránek, za podstatně větší cenu než má tato... Nevím, v kolika očích je to image.

* LN Jaký vývoj Z1 jako „opatrný optimista“ čekáte? Že se po roce vzpamatuje a začne porážet ČT 24 v podílu na sledovanosti?

Nemůžeme uvažovat strategicky tak rozsáhle jako televize, jež má garantované velké příjmy z poplatků od diváků. Já se snažím, aby byla Z1 uznávanou značkou. Je idiotismus čekat velké tržní podíly u zpravodajských stanic, nejsou nikde na světě. Ty etablované, a to se povedlo ČT24 a takový byl i tehdy náš záměr, konkurují obecně zaměřeným kanálům, jen děje-li se něco velkého. Ale to je dvakrát do roka.

* LN Kdy nastane moment, abyste si řekl, že jste už v Z1 uspěl?

To já už částečně vím. Za dva měsíce se nám povedla restrukturalizace televize i programu. Tak rychle to zatím nikdo v této zemi nezvládl. Co se týče sledovanosti, za jedno procento budu šťastný. To je podíl, který zpravodajské stanice mají, když jsou dobré. Ale upřímně, úspěch tady si nespojuju s nějakým číslem či tržním podílem.

Autor: