Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Za agresivní jízdu pět let vězení

Česko

Středočeský krajský soud poslal za mříže Luboše Lacinu, který na jaře vytlačil z dálnice jiný vůz

Padl tvrdý trest pro bezohledného řidiče: za vytlačení z dálnice jde za mříže a sedm let nesmí za volant

PRAHA V Česku padl první tvrdý trest za agresivní jízdu.

Středočeský krajský soud poslal na pět let za mříže Luboše Lacinu, který koncem března vytlačil z dálnice D1 pomaleji jedoucí vůz. Jeho osádka jen zázrakem přežila. Kromě pětiletého trestu si Lacina vysloužil i sedmiletý zákaz řízení. Proti rozsudku se ihned odvolal.

Soud uznal Lacinu vinným z pokusu o těžké ublížení na zdraví, což je u dopravních nehod velice přísná klasifikace. „Obecně jsou pro trestné činy v dopravě typické trestné činy nedbalostní, úmyslné jednání je v daném případě postiženo jen zcela výjimečně,“ říká mluvčí ministerstva spravedlnosti Tereza Palečková.

K nehodě došlo 22. března na 24. kilometru směrem na Prahu. Lacina měl tu smůlu, že incident nahrála dálniční kamera.

Šestadvacetiletá žena v mazdě tam předjížděla kamion. Řidič vozu Škoda Superb ji dojel a údajně se ji snažil blikáním a troubením donutit, aby mu uvolnila cestu. Když řidička předjíždění dokončila a zařadila se do pruhu před kamion, jedenačtyřicetiletý Lacina se pomstil. Bočně do ní najel a vytlačil ji z dálnice. Mazda poté vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Ve chvíli, kdy Lacinovi následně došlo, co provedl, zavolal postiženým pomoc.

„Soud měl tak dostatek důkazů, které v závěru vedou k vině obžalovaného,“ prohlásil v odůvodnění rozsudku předseda trestního senátu Ivo Zelinka. Videozáznam, výpovědi obětí nehody i svědků podle něho prokázaly, že muž najel na mazdu úmyslně. I znalecké posudky prý potvrdily verzi, kterou u soudu přednesla řidička havarovaného vozu a její spolujezdec. Podle nich jel Lacina nějakou dobu vedle nich. Neslušně gestikuloval a bylo vidět, že nadává.

I podle soudce byl Lacinův manévr naprosto nepřiměřený. „Emoce převládly nad racionalitou,“ vysvětlil řidičův motiv. Dodal, že Lacina mohl ženě a jejímu spolujezdci způsobit mnohem vážnější zranění. „Za 25 let praxe souzení dopravních nehod jsem se nesetkal s takovouto nehodou, aby osádka vyvázla prakticky bez zranění,“ uvedl.

„Chybovat může i dobrý šofér“ Přesto se našly polehčující okolnosti, které Lacinovi trest snížily. Doposud totiž vedl řádný život. Čin prý spáchal v silném rozrušení a sám již ženě a jejímu spolujezdci nahradil škodu ve výši zhruba 94 tisíc korun.

Advokát řidiče s verdiktem nesouhlasí. „Rozsudek je nesprávný, vina mého klienta nebyla prokázána,“ reagoval Pavel Szkandera. Podle něj se soudu nepodařilo prokázat, že muž způsobil nehodu úmyslně. On i obžalovaný řidič trvají na tom, že Lacina pouze nezvládl odbočování do pravého pruhu. Podle právníka může i dobrý řidič udělat chybu.

„Dopravních nehod jsou denně stovky, možná deset je jich velice vážných. Nikdy se to nepojímalo tak, že ji chtěl viník nehody způsobit, pouze v tomto případě,“ uvedl Szkandera. Lacina se v soudní síni stejně jako již dříve řidičce i spolujezdci omluvil.

Státní zástupce je naopak s rozsudkem naprosto spokojen. „Já se domnívám, že soud případu věnoval skutečně mimořádnou pozornost,“ řekl po skončení jednání.

Podle něj může být rozsudek výstrahou pro všechny agresivní řidiče v Česku. „Je to skvělý signál pro všechny slušné řidiče, kteří po silnicích jezdí,“ dodal. Ponechal si však lhůtu na odvolání, původně totiž Lacinovi hrozilo až dvanáct let za mřížemi.

***

„Je to skvělý signál pro všechny slušné řidiče, kteří po silnicích jezdí,“ myslí si státní zástupce

PIRÁTI ZA VOLANTEM

PETR NEISSER * Odpykává si dvanáctiletý trest za vraždu a neposkytnutí pomoci. * V roce 2006 srazil autem patnáctiletého Karla Pravce, který mu propadl do kufru. Když to řidič zjistil, odvezl bezvládné tělo do lesa, kde ho nechal bez pomoci. * Neisserovi hrozilo až 15 let, soud však zohlednil, že nejednal v přímém úmyslu usmrtit. * Majitel vozidla, kterým byl hoch sražen, se domáhal náhrady škody – podle posudku nehodu zavinil právě mladík. Soud rozhodl, že žaloba je nemorální.

MARTIN LANGMAJER * Bývalý pražský radní v roce 2007 způsobil vážnou nehodu, při níž zahynula mladá řidička. * Politik se podle obžaloby nevěnoval řízení, nepřizpůsobil rychlost počasí a podle svědků za volantem telefonoval. * Za nehodu vyfasoval dvouletou podmínku s odkladem na tři roky. Výši trestu potvrdil i Nejvyšší soud, který zamítl dovolání exradního. * Na přímluvu exšéfky justice Daniely Kovářové (ODS) případ putoval znovu k Nejvyššímu soudu. A ten v září původní rozsudek zrušil. Kauzu má tak na stole opět příbramský okresní soud.

JAROSLAV ŠMÍD * Loni krátce před Vánoci manžel a extrenér slavné koulařky Heleny Fibingerové srazil a usmrtil cyklistu, otce tří malých dětí. * V době nehody byl navíc podle obžaloby opilý. Policie potvrdila, že při dechové zkoušce nadýchal 1.3 promile, strážci zákona mu proto zadrželi řidičský průkaz. * Vyšetřování případu se vleklo bezmála rok. Žalobci na nehodu uvrhli embargo. Detaily tak prozradí až hlavní líčení, začalo předminulý týden v Hodoníně. Šmídovi hrozí až 5 let vězení.

AGRESIVITA NA ČESKÝCH SILNICÍCH

Agresivita za volantem je dlouhodobě jedním z největších nešvarů českých řidičů. Zatím nejviditelnější příklad agresivního řízení se stal letos v březnu na dálnici D1.

Nejvíce agresivních incidentů se dopustila auta s pražskou registrační značkou. S velký odstupem následují Středočeši a Jihomoravané.

LIBERECKÝ 11

ÚSTECKÝ 15

KARLOVARSKÝ 10

PLZEŇSKÝ 17

PRAHA 274

STŘEDOČESKÝ 77

KRÁLOVÉHRADECKÝ 11

PARDUBICKÝ 13

MORAVSKOSLEZSKÝ 24

OLOMOUCKÝ 8

VYSOČINA 10

JIHOČESKÝ 25

JIHOMORAVSKÝ 31

ZLÍNSKÝ 7

nerozpoznatelnáznačka58 cizí značka46

Graf

Nejvíc bezohlední jsou řidiči luxusních aut

Na agresivní šoféry se před časem zaměřil výzkum ČVUT ve spolupráci s BESIP a policií. Odborníci najezdili asi 10,5 tisíce kilometrů, a to převážně na rychlostních silnicích a dálnicích. Při 96 jízdách pořídili asi 270 videozáznamů ukazujících, jak se řidiči chovají. Bezohlednost řidičů se nejčastěji projevovala rychlou jízdou, ale také častým či nebezpečným předjížděním, předjížděním zprava, najížděním na auto před sebou či problikáváním. Po českých silnicích jezdí nejvíce vozů značky Škoda, proto je i jejich zastoupení v počtu incidentů velké. Velký nepoměr je ale mezi počtem registrovaných aut luxusnější značek jako Audi, BMW, Volvo či Mercedes a počtem agresivních incidentů, kterých se jejich řidiči dopouštějí. Přestože vozů těchto značek je registrováno poměrně málo, figurují ve velkém množství incidentů.

31,86

procenta

ŠKODA

10,50

procenta

VW

7,55

procenta

AUDI

6,81

procenta

FORD

6,63

procenta

MERCEDES

5,34

procenta

PEUGEOT

5,16

procenta

BMW

4,97

procenta

RENAULT

3,31

procenta

OPEL

3,13

procenta

VOLVO

14,73

procenta

ostatní

Autor:

Pronájem pizzerie
Pronájem pizzerie

Náměstí 5. května, Jinočany, okres Praha-západ
10 000 Kč/měsíc