Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Za jízdné zdarma Praha doplácí desítky milionů korun

Česko

  12:25
PRAHA - Praha a Pražané doplácí na volební sliby ODS o jízdném zdarma v MHD pro děti. Ty sice Občanská demokratická strana dodržela - zdarma mohou nově jezdit děti od 15 let a důchodci od 65 roků, kvůli tomu však podražily přestupní jízdenky na 32 korun. A navíc musí městská pokladne ročně doplatit zhruba 35 milionů korun.

Děti do patnácti let a senioři nad pětašedesát jezdí po Praze městskou hromadnou dopravou od začátku letošního července zdarma. Dopravní experti ze společnosti Ropid spočítali, že od milionové ztráty za tuto "úlitbu" město nezachrání ani dražší jízdenky pro jiné cestující.

"Ty začaly se změnou tarifů platit na začátku léta. Na jejich zdražení podle odhadů město vydělá ročně 205 milionů korun. Ztráta za jízdné zdarma pro vybrané věkové skupiny by měla činit 240 milionů. Znamená to, že ve výsledku bude město tratit zhruba 35 milionů korun," říká za organizátora pražské dopravy společnost Ropid Filip Drápal.

Cestování zdarma "otestuje" září:

  • Od začátku letošního července jezdí v Praze děti do patnácti let a senioři nad pětašedesát zdarma. Potřebují k tomu pouze Opencard a nahranou tak zvanou věkovou aplikaci.
     
  • Aplikaci si zatím pořídilo 27 500 dětí a 65 500 seniorů. Organizátor dopravy společnost Ropid očekává, že největší zájem o aplikaci vypukne v září se začátkem školního roku a koncem doby dovolených.


K cestování bez označené jízdenky potřebují nově vymezené ročníky nejen Opencard, ale i tak zvanou věkovou aplikaci. Podle ní si revizor při kontrole ověří stáří cestujícího a zjistí, zda má nárok na jízdu zdarma. Od začátku července nahrál dopravní podnik na elektronické tramvajenky více než 90 tisíc takových aplikací.

"Dětem 27 500, seniorům 65 500. Pořízení aplikace stojí 120 korun, její platnost je šest let," vysvětluje Aneta Řehková z pražského dopravního podniku. Jak mohou tato čísla zasáhnout do městského rozpočtu? Příklad: Čtrnáctiletá Tereza by pro cestování po Praze potřebovala denně dvě šestnáctikorunové jízdenky. Protože má nahranou věkovou aplikaci, může jezdit zdarma a denně tak ušetří 32 korun. Kdyby i ostatní dopravním podnikem dosud evidované děti postupovaly stejně, město by denně přišlo o 880 tisíc korun.

DÁLE ČTĚTE:


S počty "neplatících cestujících" navíc podle Drápala ještě zamíchá nadcházející školní rok. "Dá se předpokládat, že mnoho lidí si nahrání věkové aplikace nechalo na září. Z toho důvodu jsou zatím odhady předběžné," říká Drápal. Samotný dopravní podnik ztráty na jízdném příliš netrápí. Prakticky se ho prý nedotýkají.

"Máme danou cenu za vozokilometr. Část nám kompenzuje jízdné a část dostáváme od města jako platbu za poskytnutou službu. Peníze, o které přijdeme na jízdném, dostaneme právě v platbě za službu," upřesňuje ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák. Jako zbytečné rozhazování označuje jízdné zdarma od začátku opozice. "Je to jen další navýšení už tak obrovských částek, které město platí za dopravu. Loni chtěl dopravní podnik 12 miliard korun, letos 14 plus další dvě na obnovu vozového parku," říká pražský zastupitel za TOP 09 Tomáš Hudeček.

Město teď může těšit jedno. Díky zdražení tržby z prodeje jízdenek v červenci vystoupaly na 210 milionů korun, což představuje meziroční nárůst 50 milionů.

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...