Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Za Times Online se bude platit

Česko

Londýnský deník The Times a jeho nedělní vydání The Sunday Times končí s bezplatným internetovým zpravodajstvím. Od června budou muset čtenáři za přístup na jeho stránky platit.

LONDÝN Australský mediální magnát Rupert Murdoch dokazuje, že svůj nápad se zpoplatněním zpráv na internetu, se kterým přišel loni v srpnu, myslí vážně. Jeho společnost News International včera oznámila, že od června se bude za návštěvu internetových stránek britského listu The Times a jeho nedělního vydání The Sunday Times platit.

Oba tituly spustí na začátku května nové internetové stránky, které budou ve zkušebním období nabízet přístup zdarma. Po zpoplatnění nabídne News International dva typy předplatného. Náhodní čtenáři zaplatí za denní přístup jednu libru (přes 28 korun). Pro pravidelné čtenáře bude mít výhodnější předplatné dvě libry za týden. Předplatitelé tištěného vydání novin budou mít i nadále přístup k internetovým článkům zcela zdarma. Čtenáři ze zahraničí zaplatí buď 2 dolary / 1,5 eura za den, nebo 4 dolary / 3 eura za týden.

Rebekah Brooksová, výkonná ředitelka News International, k plánu na zpoplatnění přístupu k on-line materiálům The Times uvedla: „V rozhodujícím okamžiku pro žurnalistiku je to zásadní krok k tomu, abychom podnikání ve zpravodajství udělali ekonomicky zajímavé. Jsme hrdí na naše novináře a nestydíme se přiznat naše přesvědčení o jejich hodnotě.“ Firma do budoucna počítá i se zpoplatněním bulvárních The Sun a News of the World.

V Británii přitom bylo až dosud s výjimkou ekonomického deníku Financial Times, který nabízí zdarma pouze omezený počet článků, internetové zpravodajství bezplatné. Podobný model používá od začátku roku další ekonomický list, americký The Wall Street Journal, který před pár lety koupil také Murdoch.

Dalším známým listem, který počítá se zavedením on-line předplatného, je americký The New York Times. Britský Guardian se rozhodl jít proti proudu, který prosazuje Murdoch. Jeho šéfredaktor Alan Rusbridger na konci ledna řekl, že pro deníky by mohl být placený on-line obsah cestou do zapomnění. Za pravdu mu přitom dávají i výzkumy veřejného mínění, které ukazují nechuť čtenářů k placení za zpravodajství na internetu. Podle studie Project for Excellence in Journalism, kterou vypracovala společnost Pew Research Center, by jen sedm procent Američanů bylo ochotno platit za přístup k nějakému zpravodajskému serveru. Dokonce i mezi lidmi, kteří jsou nejloajálnější k jednomu serveru, jen 19 procent odpovědělo, že by platili, spíše než hledali zprávy zdarma někde jinde. „Pokud bychom chtěli přejít k nějakému systému zpoplatnění, museli bychom překonat značný odpor spotřebitelů,“ řekl Tom Rosenstiel z Pew Research Center.

Nechuť k placení internetového zpravodajství mají podle lednového průzkumu agentury Mediaresearch i Češi. Pokud by taková situace skutečně nastala, pak by za zpravodajství na internetu bylo ochotno platit pouze osm procent čtenářů. K neplaceným internetovým zdrojům by přešlo 59 procent respondentů a třetina dotazovaných by se od internetu odklonila ke zpravodajství v jiných médiích.

I čeští vydavatelé by nicméně rádi následovali Murdochův příklad a zpoplatnili alespoň část svého on-line obsahu. Většina z těch, které loni v září oslovily LN, se nicméně shodla, že by nezpoplatnili kompletní zpravodajství, ale zejména původní materiály s přidanou hodnotou, které konkrétní titul odlišují od konkurence.

Touto cestou se rozhodlo jít i vydavatelství Ringier, které prvního dubna spustí novou verzi internetové podoby svého týdeníku Reflex. Ta již bude rozdělena na neplacenou a placenou část s exkluzivním obsahem. Už nyní má část svého webového obsahu zpoplatněnu nebo uzamčenu pouze pro předplatitele například vydavatelství Economia, které vydává tituly jako Hospodářské noviny nebo Marketing & Media.

Brzy i v Česku

Vydavatelství Ringier spouští příští týden novou verzi internetové verze svého týdeníku Reflex, která bude rozdělena na placenou a neplacenou část. V placené části naleznou čtenáři exkluzivní materiály, jako jsou kauzy, galerie, ale i aktuální vydání časopisu či archiv jeho starších čísel. Za přístup budou moci čtenáři platit buď prostřednictvím platební karty nebo pomocí prémiové SMS.

Autor:

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...