Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Zábavné kupé pro nadšence

Česko

Nissan 350Z je klasicky střiženým sportovním vozem se silným atmosférickým motorem vpředu a pohonem zadních kol. Tím by mohlo být řečeno vše. Ale není...

V honbě za snižováním výrobních nákladů sportovní auta klasické koncepce takřka vymizela - nahradily je stroje technicky spřízněné s běžnými sedany a hatchbacky s předním pohonem. To ale není případ Nissanu 350Z. Ten sice též sdílí část podvozku s jinými modely, nicméně v tomto případě se jedná o vozy Infiniti se zadním pohonem.

Nissan 350Z přišel v minulém roce v modernizované podobě, která je na první pohled poznat podle šípovitého vyboulení přední kapoty. Odkazuje se na vůbec první „Zetko“, konkrétně typ 240Z z roku 1969. Není to ale pouhý designérský prvek - jiný tvar kapoty si vyžádal upravený motor, který je vyšší než předchozí.

Nový motor Šestiválec prodělal celou řadu změn, jejichž cílem bylo nejen zvýšení výkonu, ale také plnění přísnějších emisních limitů. Stále se jedná o vidlicový šestiválec s objemem 3,5 litru, nový motor má ale 80 procent dílů nových nebo upravených. Jednou z největších novinek je například nový náporový sací trak nebo upravené výfukové potrubí se stejnou délkou pro každý válec. Motor tak může lépe „dýchat“. Pro zvýšení otáček až k hranici sedmi tisíc bylo zapotřebí celkově zesílit i blok motoru, který je nyní ve spodní části vybaven výztužným rámem pohlcujícím vibrace. Výsledkem je výkon 313 koní dosahovaný až při 6800 min-1.

Oproti předchozímu motoru s výkonem rovných tří stovek koní je nový motor citelnou změnou. Nejenže jde mnohem ochotněji do otáček, ale současně s tím působí také silnějším dojmem ve středním pásmu. Právě pružnost chyběla předchozí verzi tohoto vozu nejvíce.

Skutečný sportovní vůz Svezení Nissanem 350Z je pro každého, kdo má jízdu automobily rád, opravdovou zábavou. Je to skutečný návrat ke kořenům sportovních vozů, ovšem s doplněním o některé moderní prvky. Nemusíte jet nijak zvlášť agresivně, abyste si vychutnali zvláštně návykový hrubě mechanický zvuk motoru, rychlé reakce vozu na pohyby volantu i celkovou vyváženost a atmosféru interiéru s nízko položenými sedadly. Ovládací prvky jsou citlivě sladěné a jejich společným rysem je, že vyžadují poměrně dost síly. U běžného vozu střední třídy by to bylo chápáno jako špatná vlastnost, ale u sportovního kupé to nijak nevadí. Ba právě naopak.

Jakmile se totiž s 350Z rozjedete rychleji, případně na závodním okruhu skutečně naplno, zajistí vám větší ovládací síly přesné ovládání a správnou zpětnou vazbu. Budou tím, co vám při jízdě dá pocit, že opravdu řídíte. Snad jediné, co by bylo možné zlepšit, je přesnost řazení, zejména při podřazování z trojky na dvojku bylo potřeba správnou dráhu hledat.

Při sportovní jízdě v zatáčkách působí tento nissan velmi čitelně a předvídatelně. Se zapnutým stabilizačním systémem se samozřejmě není potřeba obávat nechtěného vybočení zádi. Jakmile jej ale vypnete, je potřeba být připraven na rychlé reakce. Na suchém a hladkém povrchu je 350Z doslova skvostné. Dává jasné informace o trakci jednotlivých kol a při špatném zacházení s plynovým pedálem (nebo naopak chtěném vyvolání) se vybočená záď ve výjezdu ze zatáčky snadno kontroluje. Přínosem je v tomto směru i samosvorný diferenciál, který je zárukou, že Nissan 350Z je vhodným strojem také pro trénování na soutěže v driftování.

Jakmile je silnice vlhká nebo ne úplně rovná, je potřeba mít se při jízdě s vypnutou stabilizací na pozoru. Ve vyšších rychlostech je přechod od stability k přetáčivosti velmi rychlý a zejména méně zkušeným řidičům nedává příliš času na případné korekce. Na vině může být i relativně vysoká hmotnost, která překračuje 1,5 tuny. V každém případě si ale jízdu s Nissanem 350Z řidič skvěle užije.

Přístrojová deska Nissanu 350Z působí v duchu sportovní filozofie kombinací jednoduchosti a technicistního designu. Sedadla mají vynikající tvar a dokážozu podržet v zatáčkách a současně poskytnout komfort na dlouhé cesty. Určitým omezením může být nabídka odkládacích prostorů, a to zejména v případě, že je vůz vybaven integrovaným navigačním systémem. Prakticky využitelná totiž potom zůstává jen dvojice držáků nápojů mezi sedadly.

Přitažlivost Nissanu 350Z ale není pouze v tom, že nabízí mimořádné potěšení z řízení skutečně sportovního vozu. Jeho další přednost se ukazuje také při pohledu do ceníku. Základní model totiž přijde na 1 130 000 korun. Co se týká dynamiky, jsou v současnosti na trhu za dané peníze pouze dvě podobná auta - Subaru Impreza WRX STI a BMW 135i Coupé.

***

Nissan 350Z Koncepce:dvoumístné dvoudveřové kupé s motorem uloženým podélně vpředu a pohonem zadních kol, rozměry 4315x1815x1325 mm, rozvor 2650 mm, pohotovostní hmotnost 1528 kg, zav. prostor 235 l Motor zážehový V6, 3498 cm3 Výkon 230 kW (313 k)/6800 min-1 Toč. moment 358 N.m/4800 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 5,7 s Nejvyšší rychlost 250 km/h Komb. spotřeba 11,7 l/100 km Cena 1 130 000 Kč Klady: zábavné jízdní vlastnosti, silný motor, efektní design, cena a výbava Zápory: málo úložných prostorů uvnitř, spotřeba paliva, vyšší hmotnost

KONKURENCE BMW 135i Coupé není po stránce designu tak výrazné jako Nissan, nabízí ale čtveřici míst a více prostoru pro zavazadla. Nissan při jízdě působí méně kompromisním dojmem. Jeho předností je samosvorný diferenciál. BMW má chudší základní výbavu. Porsche Cayman S je celkově vyváženějším sportovním vozem než Nissan 350Z. S motorem umístěným uprostřed se ale zejména v limitních situacích chová méně přívětivě. Nissan je lepší pro driftování, má tříletou záruku a značně nižší cenu. Subaru Impreza WRX STI je jinak pojatým vozem, nicméně za podobné peníze přichází s výkonem 300 koní. Pohon všech kol imprezy ale zajišťuje, že čím budou podmínky na silnici horší (kluzko, nerovnosti), tím bude impreza rychlejší.

Autor: