Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Záhada železničních pražců: Kdo je vlastně zahrádkářům dává?

Česko

  13:44aktualizováno  15:30
BRNO - Ombudsman řeší netradiční problém: Staré železniční pražce na tuzemských zahrádkách. Ty jsou jedním z nejoblíbenějších, ale také nejnebezpečnějších materiálů užívaných při úpravách těchto ploch.

Železniční pražec: oblíbená, ale nebezpečná část zahrádek. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Lidé je totiž nakupují, aniž by tušili, že si mohou poškodit zdraví. A to nejen jejich často nelibým zápachem.

Na internetu lze najít až desítky nabídek na prodej pražců v ceně kolem 150 korun za kus. Zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová tvrdí, že ani tyto nabídky tam nemají co dělat. Mají být odborně zlikvidovány.

"Obsahují impregnační látky, především dehet a těžké kovy, které mohou být potenciálními karcinogeny," poznamenala.
Proto zdůrazňuje, že lidé by vůbec neměli mít příležitost je koupit. K pátrání vyzvala společně s ombudsmanem Otakarem Motejlem i Českou inspekci životního prostředí.

Pražce na zahrádky, ale i na školní hřiště
Pražce jsou už roky oblíbeným materiálem pro terénní úpravy zahrádek, ale nově dokonce i stavby dětských hřišť či dalších míst. "Použili jsme staré pražce, ty už jsou vyprchané, je z nich jen kus dřeva," tvrdí například zahrádkáři v Brně-Líšni.

Z čeho pražce jsou?

Každý dřevěný pražec by měl být označen hřebem s rokem impregnace, přičemž tvar hlavičky hřebu určuje použitý druh dřeva - s kruhovou je z dubu, s čtvercovou z borovice, s trojúhelníkovou z modřínu a s šestiúhelníkovou z buku.

Brněnský krajský hygienik Jiří Mareček je ale opačného názoru . "Pražce jsou oblíbené právě pro svoji odolnost, z toho logicky vyplývá, že dlouho vydrží i jejich nátěry. Obvykle byly napouštěny asfaltem a podobnými nátěry, které obsahují karcinogenní látky. Ty se mohou uvolňovat do okolní půdy a také do rostlin," řekl Mareček.

I když nelze prokázat jednoznačnou souvislost mezi "jedovatými" pražci a vznikem zhoubného nádoru, mohou být jednou z příčin, která se na vyvolání onemocnění podílela. "Hodně ale také záleží na tom, v jaké vzdálenosti od plodin třeba zahrádkáři pražce uložili," upřesnil hygienik.

Inspektoři zatím netuší, kdo pražce prodává
Firem, které vyřazují staré pražce, je přitom v České republice jen několik – největším je Správa železniční dopravní cesty, které patří většina tuzemských tratí. Patří k nim i několik majitelů soukromých lokálek a velké dopravní podniky, které provozují tramvajovou dopravu. A v poslední době mění pražský dopravní podnik i také staré dřevěné pražce v metru.

Ve všech podnicích však tvrdí, že je prodávají pouze firmám, které mají právo likvidovat nebezpečný odpad. Není se co divit – jinak jim hrozí mnohamilionové pokuty. Prodeje nyní i na základě podnětu ombudsmana prověřuje Česká inspekce životního prostředí.

"Zatím nelze sdělit jakékoli závěry. Konkrétně se zabýváme postupy ve Správě železniční dopravní cesty, v Českých drahách a v pražském dopravním podniku," potvrdila mluvčí inspekce Ivana Awwadová.

"Kdysi se válely kolem tratí"
Konkrétní závěry lze podle ní čekat až za několik týdnů. Neoficiální informace potvrzují, že na několik nesrovnalostí již narazili.
Ani sebevětší nátlak však zahrádkáře nepřinutí vzdát se těch pražců, které již využili. Jejich náhrada za dřevo či jiný materiál by je vyšla mnohonásobně dráž.

"Navíc ty naimpregnované výborně drží, nerozpadají se. Mám z nich hnojiště," tvrdí zahrádkář z moravského Vyškova. Kde k nim přišel ani své jméno říci nechce. "Ale kdysi se válely kolem tratí naprosto normálně, dráhy asi čekaly, kdo je odnese," dodává.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!