PRAHA V České republice existuje přes dvě stě padesát obchodních center. Přestože jejich počet nadále poroste, již dnes mají některá z nich existenční problémy. Kupříkladu jen v Praze se s nedostatkem zákazníků potýká obchodní centrum Šestka blízko ruzyňského letiště, Nové Butovice nebo vršovický Eden.
„Důvody současných problémů některých nákupních center mohou být v tom, že se nedokážou prosadit v méně vhodných lokalitách či v lokalitách s vysokou mírou nasycení trhu,“ řekl LN analytik společnosti Incoma František Diviš.
Domnívá se, že tento problém se může projevit až po několika letech, když se v blízkosti obchodního centra začnou postupně objevovat další konkurenční projekty, které přetáhnou část klientely.
„Další příčinou může být například nevhodně zvolený nájemní mix, vnitřní struktura centra nebo časté střídání vlastníků,“ dodal Diviš.
Boom obchodních center však prozatím pokračuje -v loňském roce bylo otevřeno šest nových nákupních center, letos má přibýt dalších dvanáct.
„Těžko odhadovat, u jakého čísla se finální počet nákupních center v Česku zastaví,“ podotkl Tomáš Drtina z Incomy.
„Přes nebývalý rozmach obchodních center v Česku přece jen u zákazníků pozorujeme určité změny nákupních zvyklostí. Začíná pozvolna klesat počet lidí, kteří jezdí o víkendech trávit svůj volný čas do nákupních středisek,“ říká Miroslav Kajňák ze Svazu českých a moravských spotřebních družstev.
Podle něj bude tento trend nadále pokračovat a současně se lidé budou vracet zpátky i do menších obchodů.
V České republice vyrostou v nejbližších třech letech podle Diviše ještě desítky nových nákupních center, větší šance ale existuje zejména v regionech, kde je nasycenost trhu menší než ve velkých městech.
Investory přesto láká i Praha. Brzy zde má vyrůst dalších šest komplexů. „Šance na umístění nových nákupních center samozřejmě stále existují i ve velkých městech včetně Prahy, zde však již pouze v omezené míře a po důkladném průzkumu trhu,“ potvrdil Diviš.
Analytici nevylučují, že ztrátových podniků bude přibývat. Z postižených center se tak v budoucnu mohou stát skladiště, autobazary či kancelářské komplexy.
***
Kvůli silné konkurenci si obchodní centra brzy začnou přetahovat zákazníky
Graf
Vývoj počtu maloobchodních jednotek v nákupních centrech v letech (2002-2008)
2002 1698
2003 2078
2004 2907
2005 3560
2006 4297
2007 4745
2008 5598
Počet nákupních center se 30 a více nájemci
Zdroj: Incoma Research
Liberecký 4
Ústecký 2
Karlovarský 2
Plzeňský 2
Praha 18
Středočeský 4
Královéhradecký 2
Pardubický 2
Moravskoslezský 6
Olomoucký 4
Zlínský 2
Vysočina 0
Jihočeský 3
Jihomoravský 8