Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Zájem o internet v mobilu roste

Česko

O plánech, investicích a nových službách hovoří Peter Erskine, výkonný ředitel Telefóniky O2 Europe, a šéf české Telefóniky O2 Salvador Anglada.

* LN Plánujete v Evropě ještě akvizice některých dalších operátorů, nebo platí vaše dřívější vyjádření, že je konec velkým investicím?

P. E.: Ano, myslím, že jsme před dvěma týdny řekli i na setkání s investory v Londýně, že po příštích 18 až 24 měsíců skupina žádné akvizice neplánuje. Další investice budou směřovat především do posílení našich pozic na trzích, kde již přítomni jsme. Ukázkou může být například to, co jsme nyní učinili nedávno v Česku, kde místní Telefónica O2 rozšířila své aktivity v oblasti informačních a komunikačních technologií (akvizicí společnosti Deltax, pozn. red.)

* LN V Británii jste nyní koupili jednoho z operátorů pevné sítě. Znamená to tedy, že půjdete cestou konvergence pevné a mobilní sítě? Proč myslíte, že zatím ke konvergenci ve větší míře příliš nedochází?

P. E.: Věříme v konvergenci pevných a mobilních služeb, protože si ji přejí naši zákazníci. Ve Velké Británii jsme s konvergencí začali, v Německu se tím začínáme také zabývat, ale jsme teprve na začátku. Zákazníci to ale podle všech signálů vítají a právě v Česku je tato strategie nejdelší dobu.

S. A: Zaprvé, věříme, že konvergentní služby skutečně naši zákazníci chtějí. Nechceme jim ale služby nebo technologie nutit jenom proto, že to chceme my. Co se týče druhů konvergence, nejde jenom o pevné a mobilní služby, ale i o datové a obsahové služby, případně vše dohromady. Asi nejlepší to bude, když to budu ilustrovat na příkladu, kterým jsou naše balíčky, které spojují hlasové služby, pevný internet a mobilní služby. Zákazníci z řad firem oceňují i naše služby virtuálních privátních sítí. Zařízení, jako je iPhone pak kombinují mobilní data, video a hlas. V České republice je pak první vlaštovkou poskytování přenosů extraligy ledního hokeje, které je možné sledovat na mobilu, v počítači nebo na televizi přes pevnou linku O2TV - toto je konvergence, možnost sledování jednoho typu obsahu na různých zařízeních.

* LN Zůstaňme u iPhone - v Británii jste přistoupili na dohodu, podle které sdílíte s Apple výnosy generované iPhonem. Není to nebezpečný precedens, kterého by se mohli chytit i ostatní výrobci?

P. E.: Jsme velmi rádi, že v Británii máme iPhone my. Naše konkurenty to také velmi mrzí. Máme s nimi dohodu o dělení výnosů, ale to není úplně nový model. Tyto dohody jsme uzavřeli v minulosti a budeme uzavírat i v budoucnosti. Příkladem je například Nokia. Ale je to novější model, je to něco, co můžeme dále zvažovat a zkoumat. Co se týče iPhone, musíte si uvědomit, že telefon je nedotovaný a obchodní model je tak pro nás velmi zajímavý. Celá situace má mnoho pozitiv a musíme říci, že nové modely spolupráce s výrobci a jejich novými modely budeme dále zvažovat.

* LN Smlouva se vztahuje jenom na Británii, nebo ji může skupina O2 využít i na jiné země, například na Česko?

P. E.: iPhone se zatím Apple rozhodl uvést na trh jen v Británii, ve Francii a v Německu. V Británii jej máme exkluzivně, bohužel německá O2 není tak velká, aby ji Apple zvažovala jako partnera. Pokud se Apple rozhodne jej dovézt i do jiných zemí, kde máme pobočky, budeme s ním samozřejmě jednat, abychom získali podobnou exkluzivitu jako v Británii. V této chvíli jsou zatím oznámené jenom ty tři země, které jsem zmínil.

* LN Jak se díváte na pronikání reklamy do mobilů jako zdroje dalších výnosů, případně snižování ceny služeb? Kdy přijdete s podobným modelem v České republice?

P. E.: Mobilní reklamu jsme zkoušeli na různých trzích a výsledky jsou z našeho pohledu velmi zajímavé, je to zajímavá komerční příležitost. Je ale nutné na to připravit zákazníka, protože představa, že zákazníci budou tolerovat plno reklamy v mobilu za levné hovory nebo hovory zdarma, je nesmyslná. Reklama musí být relevantní a jednoduše přístupná.

S. A.: Pečlivě sledujeme, co dělá skupina v Británii, i to, co dělá Vodafone zde. Reklama do mobilu je v rané fázi zkoumání a nyní není s určitostí možné předpovědět, v jaké podobě bude implementována. Existují různé formy reklamy a my se zatím v prvé řadě budeme snažit zjistit, jak zákazník tyto modely vnímá, co chce a co nechce. Zatím to nemá konkrétní kontury.

* LN Hodně se mluví o internetu v mobilu, ale ten je zatím vzhledem k relativně vysoké ceně převážně určen pro firemní zákazníky. Uvažujete o tom, že byste přiblížili internet v mobilu běžnému zákazníkovi?

P. E.: Příjmy z mobilního internetu rostou rychle. Síť už má dostatečnou rychlost a na internetové služby jsou připravené i přístroje, například již zmiňovaný iPhone. Máme podepsané smlouvy s poskytovateli často používaných obsahových služeb, jako je Yahoo, MySpace či Facebook. Výnosy z těchto služeb významně rostou, v minulém fiskálním roce to bylo o 21 procent ročně, dosahují 600 milionů euro ročně.

S. A.: V České republice máme přes sto tisíc zákazníků mobilních datových služeb a toto číslo dále roste. Sítě jsou dostatečně rychlé, jsou tu nové mobilní telefony, které jsou schopné zobrazovat internetové stránky a máme i paušální tarify pro datové služby.

* LN Plánujete přidat mobilní data do nějakého z vašich balíčků?

S. A.: Do balíčků dáváme to, co trh poptává, nikoli všechny naše služby. Mobilní data spolu s pevným internetovým připojením už v nabídce máme, je to služba určená zákazníkům z řad malých a středních firem, kteří se tak mohou připojit kdekoli pomocí jednoho přihlášení k internetu, takzvaného „single sign-on“.

* LN Telefónice se podařilo zastavit propad pádu výnosů z pevných linek. Kdy se zastaví i propad počtu pevných linek a na jakém čísle?

S. A.: Naším cílem je poskytovat služby domácnostem pomocí různých technologií, které naše společnost nabízí. Nejsme vázáni jednou jedinou technologií pevných linek. Jde nám o počty zákazníků, kteří používají širokopásmový internet pomocí pevné či mobilní technologie. Dá se předpokládat, že k zastavení propadu počtu pevných linek dojde, pokud se podíváme na vývoj jinde v Evropě. Počet pevných linek nás ale tolik netrápí, jde o to, kolik máme zákazníků.

* LN Budete dále investovat do UMTS, což je vzhledem k licenci velmi draze nakoupená technologie, nebo se bude skupina ubírat jiným směrem a tuto velkou investici oželí?

S. A.: Všechny technologie jsou k pořízení drahé. Jde o to, aby byly odpovídajícím způsobem využívány, abychom tu investici opodstatnili. Jsme spokojení s tím, jak je síť UMTS využívána. Doufali jsme, že k ní přilákáme více zákazníků, ale stává se, že po nasazení určité technologie chvíli trvá, než si služby na ní postavené najdou své zákazníky. UMTS nám ale pomůže velkou měrou v rozvoji mobilního internetu. V kombinaci s technologií HSDPA bude prostředkem k rozvoji vysokorychlostního mobilního internetu v blízké budoucnosti. O odpisu technologie nemůže být tedy ani řeč.

* LN Když je to pro vás tak důležitá technologie, jak moc do ní chcete investovat? Připojení pomocí této technologie je dostupné jen v Praze a Brně, jak rychle má být v celém Česku?

S. A.: Skutečně je zatím jen v Praze a Brně, rozhodujeme se o nasazení v dalších místech podle toho, kde bude největší poptávka. Nezapomeňte ale, že poskytujeme kvalitní službu mobilního internetu celostátně pomocí další technologie CDMA. Pracujeme na zlepšování pokrytí i sítě GSM a zvýšení kvality uvnitř budov.

***

Jsme velmi rádi, že v Británii máme iPhone my. Naše konkurenty to také velmi mrzí. Máme s nimi dohodu o dělení výnosů, ale to není úplně nový model. Tyto dohody jsme uzavřeli v minulosti a budeme uzavírat i v budoucnosti.

Mobilní reklamu jsme zkoušeli na různých trzích a výsledky jsou z našeho pohledu velmi zajímavé. Je ale nutné na to připravit zákazníka. Reklama musí být relevantní a jednoduše přístupná.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!