Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Zajímají nás města nad padesát tisíc

Česko

V Česku chceme letos otevřít dalších pět prodejen, říká Dušan Mrozek, ředitel společnosti COMS, franšízového partnera oděvního řetězce Marks & Spencer pro Českou republiku.

* LN Marks & Spencer není v česku známý jako levná firma. V poslední době ale koruna vůči libře posílila a ceny na západě jsou dlouhodobě nižší než u nás. Plánujete snížení cen?

Donedávna jsme byli cenově asi osm procent nad Británií. Důvody byly dva – logistické náklady a jiná úroveň DPH. Libra nám teď poměrně hodně svým pádem pomohla. V principu dnes u nás v České republice koupíte výrobky o dvacet procent levněji než na podzim minulého roku.

* LN V českých obchodech budou oblečení, potraviny i doplňky za ceny srovnatelné jako na západě?

To už jsou. K tomu jsme přistoupili od kolekce jaro 2008, která přicházela do prodejen před Vánocemi. Všechny nové výrobky jsou ceněné podle úplně nové cenové strategie.

* LN Jak vypadaly Vánoce 2007 v českém Marks & Spencer? V Anglii to s maloobchodem nijak růžově nevypadalo a na rok 2008 vydal M&S pro akcionáře varování, co se týče tržeb...

U nás dopadly tržby velice dobře. V porovnání s minulým rokem vzrostly o 37 procent. Je fakt, že se na tom podepsalo i otevření dvou nových prodejen, ale i v organickém růstu byla pozitivní čísla. VBritánii je nutné výsledky hodnotit s ohledem na britskou ekonomiku, která vypadá od hypoteční krize hodně mizerně. M&S se udržuje a dokonce i posílil svůj tržní podíl. Ostatní maloobchod je na tom v Británii hůře.

* LN Rok 2008 tak vidíte mnohem růžověji než vaše „matka“ v Londýně?

Ano, je to dáno i tržním potenciálem regionu. Růst maloobchodu je v dvouciferných číslech a dynamicky roste i příjem na obyvatele. Hospodářský růst sice zpomalí, ale o propad do recese nepůjde. I inflace bude mít tendenci se stabilizovat. Obchod je silně konkurenční, obchodníci se budou vzájemně hlídat a nedovolí vzájemně zvyšovat ceny.

* LN Chystáte se tak příští rok v ČR dále expandovat?

Chceme mít prodejny v centrech měst na nákupních třídách, kde se maloobchod odehrával historicky. A také v nákupních centrech, kde hypermarket není dominantním prostorem. V Česku chceme v tomto roce otevřít dalších pět prodejen v Ústí nad Labem, Jihlavě, Liberci a potom hledáme intenzivně lokality v Ostravě v Plzni, v Olomouci, na příští rok čekáme otevření velké prodejny v centru Českých Budějovic. Zájem máme o větší města s počtem obyvatel nad 50 tisíc obyvatel.

* LN V dalších státech?

Vpříštím roce chceme otevřít třináct nových prodejen, z toho 5 v Česku a 8 mimo Česko – na Slovensku, v Polsku, v Lotyšsku a v Estonsku.

* LN Na kolik přijde otevření jedné prodejny M&S?

Závisí to na velikosti prodejny. Investiční rozpočet je tisíc eur na metr čtvereční. Prodejny mají od zhruba dvanácti set až po čtyři tisíce metrů.

* LN Kdy se vám investice vrátí?

Plánovaná návratnost je mezi třemi až pěti lety. Nájmy podepisujeme na deset let. Snažíme se mít do pěti let investici zpět a pět let vydělávat.

* LN Musíte prodejny na lepších adresách, kde je vyšší nájem, dotovat z prodejen umístěných v hypermarketech?

U nás je to naopak, prodejny v centru Prahy jsou nejziskovější. Nájmy jsou velmi vysoké, ale tržby jsou o hodně vyšší než v obchodních centrech.

* LN Jaký je váš tržní podíl v Česku?

Oděvy jsou charakteristické tím, že konsolidace tržních podílů v rukách pár obchodníků ani není možná. V Británii má M&S celkově asi 12 procent. V Česku se pohybujeme zhruba na dvou a půl až třech procentech.

* LN Kromě oblečení prodáváte i potravinářské zboží. Co lidi kupují nejvíce?

Potraviny jsou nejlepší ambasador kvality. Pokud se chceme profilovat jako obchodník s kvalitou, potraviny to nejvíce podtrhují. Jsou mimořádně úspěšné. Loni jsme zaznamenali nárůst o 52 procent. Z celkových tržeb před Vánoci tvořily potraviny až pětinu tržeb, v celém roce je to zhruba kolem deseti procent. Nejlépe se prodávají ty potraviny, které nejsou úplně běžné. Různé omáčky, čokolády, zavařeniny a vína. Od jara uvažujeme o prodeji připravených hlubokozmrazených hotových jídel v biokvalitě.

* LN Zdůrazňujete, že vaše výrobky jsou fairtrade či bio. Jak na to reagují Češi?

Pro spoustu našich zákazníků skutečnost, že máme fairtrade výrobky, je významná. Jsou to zákazníci, kteří mají větší rozhled...

* LN To máte podložené průzkumem?

Je to na základě reakcí lidí na internetových stránkách. Fairtrade zatím Češi tolik neřeší. Řada lidí se domnívá, že patříme k chudším částem světa, což ale už dávno není pravda. Povědomí o fairtrade je silné v zemích, kde obyvatelé akceptují, že jejich životní úroveň je na vysokém standardu. Oprávněně se ptají, jak je to v jiných částech světa, jestli je vývoj udržitelný. Farmáře můžete vydusit jednu dvě sezony, ale on je potom přestane pěstovat, protože se tím už neuživí.

* LN V Británii prodává Marks & Spencer mnohem větší sortiment než v ČR, například nábytek či elektroniku nebo knihy. Plánujete rozšíření sortimentu?

Chceme se profilovat zatím jako oděvní maloobchod. Pokud jde o potraviny, řešíme jak dále a i nabídka hlubokozmrazených hotových jídel je testem přechodu od trvanlivých potravin k potravinám čerstvým. K tomu ale ještě je obrovský kus cesty z hlediska logistiky, z hlediska výrobní základny a podobně.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...