Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Zaklínadlo programů: konkurence na dráze

Česko

PRAHA Ještě na konci minulého roku to vypadalo, že železniční společnosti usilující o vstup na české koleje musí hodit pomyslný ručník do ringu. Poté co sociální demokracií ovládané kraje podepsaly s Českými drahami smlouvy na dalších deset let, vypadala pozice soukromníků dost beznadějně.

Uplynulo několik měsíců, přiblížily se volby a situace se zcela obrací. Nejhlasitějšího ze všech žadatelů, brněnského podnikatele Radima Jančuru a jeho Student Agency, už v jeho boji nepodporují jen malé strany, ale i strany daleko vlivnější. ODS považuje otevření trhu na železnici dokonce za jednu z priorit jejich dopravního programu.

„Na dráhy hodláme pustit konkurenci. V evropských státech, kde se to stalo, se okamžitě zvýšil počet pasažérů a mělo to pozitivní vliv,“ říká místopředseda ODS Petr Bendl, který má ve své straně dopravní oblast na starosti. Největší pravicová strana hodlá donutit „oranžové“ hejtmany, aby smlouvy s ČD razantně zkrátili. Pro soukromníky se navíc chystá i otevření dálkových tratí.

„Postupně chceme otevírat dálkové tratě více provozovatelům. Jejich vlaky by na nich mohly začít jezdit od roku 2012,“ uvádí konkrétní data mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Co je však nejpřekvapivější, otevření trhu se nebrání ani ČSSD. Tvrdí to alespoň její dopravní expert, místopředseda strany a brněnský primátor Roman Onderka. „Usilujeme o větší provázání dráhy s integrovanými systémy příměstské dopravy. Tam se s otevřením trhu musí počítat. Současný stav není dogma, dá se změnit,“ prohlásil Onderka.

Autor: