Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zaplať si dopravní pokutou svoji vlastní převýchovu

Česko

PRAHA Dopravní kampaně či přednášky účastníků dopravních nehod se studenty. Aktivity, které jsou nyní ve stoprocentní režii státu, by si mohli v budoucnu platit sami řidiči.

Posloužily by k tomu peníze, které zaplatí policii na pokutách. Zhruba 500 milionů korun, které nyní spolkne státní rozpočet, by mohla získat organizace BESIP, která výše popsané kampaně organizuje.

Počítá s tím rodící se návrh ministerstva dopravy a meziresortní dopravní komise. „Zabýváme se financováním BESIP. Příjem z pokut je jednou z cest. Počítáme i s tím, že by mu měly přispívat také pojišťovny, které by měly mít zájem na snižování nehodovosti,“ řekl LN šéf dopravní komise Stanislav Huml. „Je to logický krok. Ale jsme teprve na začátku,“ dodal mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Přesměrování půl miliardy na účet BESIP ale nebude nic jednoduchého. Proti je například ministr financí Miroslav Kalousek. „Je to další z plánů, jak uchopit finanční prostředky a vyvést je mimo kontrolu státního rozpočtu. Tyto myšlenky odmítám komentovat, dokud je nepředloží sám ministr,“ řekl.

Pokračování na straně 3

Dokončení ze strany 1

Na rozdíl od Kalouska se nový plán komise docela zamlouvá dopravní policii. „Bylo by dobře, kdyby šly peníze z pokut na bezpečnost silničního provozu. Dokázal bych si také představit, že by z nich byly financovány i nějaké represivní části dohledu nad provozem,“ tvrdí šéf české dopravky Leoš Tržil.

Jinak řečeno, podle představ ředitele dopravní policie by mohly být utržené peníze využity i na nákup policejních radarů či benzinu do služebních vozů.

Meziresortní komise svým plánem kopíruje takzvaný finský model. A to se vším všudy. Tedy i s plánem, že by BESIP nebyl do budoucna součástí ministerstva dopravy, které by ho tudíž ani nefinancovalo, ale stál by přímo pod vládou.

Takové řešení by si však vyžádalo řadu legislativních změn, a ministerstvo dopravy se ho proto trochu obává. Dopravní experti jsou naopak nadšeni. „Byl by to krok směrem k Evropě, kde takové uspořádání běžně funguje. Byl by to systémový krok, který tady velmi chybí,“ myslí si například dopravní odborník Jaroslav Hořín.

***

CO JE BESIP A JAK FUNGUJÍ JEHO CIZÍ OBDOBY

* BESIP vznikl v roce 1968.

* Nejprve šlo o vládní výbor, který časem zastřešilo ministerstvo vnitra a v roce 1999 resort dopravy.

* Rozpočet je zhruba 50 milionů.

* Hlavní aktivitou je organizování dopravních kampaní.

* Každá vyspělá evropská země má obdobu našeho BESIP. Jen v minimu případů je však tato organizace součástí ministerstva.

* Například ve Finsku a dalších severských zemích spadá oddělení bezpečnosti silničního provozu přímo pod vládu. Peníze získává z pokut a povinného ručení.

*V Německu, Španělsku či Portugalsku má obdobný úřad status nevládní organizace s těsnou vazbou na ministerstvo dopravy.

Peníze plynou od pojišťoven.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!