Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Zapněte si počítač, vysílá Baník

Česko

Internetové televize - Fotbalové kluby lákají fanoušky na vlastní „televizní“ vysílání

PRAHA Když před dvěma a půl lety fotbaloví fanoušci Bohemians začali svépomocí na internetových stránkách klubu zveřejňovat první videoreportáže ze zápasů, ještě v té době v Česku nikdo o internetových televizích klubů neslyšel.

Zatímco v zahraničí bývá vlastní televizní zpravodajství samozřejmostí už dávno, v české lize se stalo fenoménem se zpožděním. Pro fanoušky znamená malou revoluci - k zákulisí týmu jsou díky klubovým televizím zase o krok blíž.

Své vysílání nabízí už osm prvoligových klubů, jako poslední k nim na konci února přibyla Ostrava, když spustila zkušební provoz své TV Baník. Ke stejnému kroku se v létě chystá i Slavia, která proto dokonce na novém stadionu v Edenu buduje televizní studio za 16 milionů korun. „Plánujeme špičkový program, který zatím žádný z českých klubů nenabízí,“ slibuje tiskový mluvčí Slavie Ondřej Zlámal.

Pro přesnost: v případě českých klubů nejde o klasické televizní vysílání s každodenním programem, ale spíš o archiv videoreportáží, které si můžete přehrát kdykoliv. Některé kluby se však tradičnímu vysílání snaží alespoň přiblížit. „Naši fanoušci si už zvykli, že si náš týdenní magazín mohou pustit dva tři dny před každým zápasem. Dvě třetiny diváků se vracejí pravidelně,“ popisuje Tomáš Procházka, který provozuje teplickou T-TV.

Popularita atraktivní služby stále roste, sledovanost reportáží se obvykle pohybuje kolem tří tisíc diváků, což je v některých případech větší počet než čtenost textového zpravodajství klubu. „Dlouhodobě totiž u fanoušků zaznamenáváme posun k pasivnímu přijímání informací,“ vysvětluje Procházka.

Kluby proto do svého programu zařazují reportáže, rozhovory nebo v případě liberecké Slovan TV medailonky hráčů. „Smyslem není konkurovat televizi, na to nemáme dostatečně kvalitní techniku, ale nabídnout něco jiného. Proto se musíme neustále zdokonalovat,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Slovanu Liberec Lukáš Váňa.

Vedení Bohemians dokonce usilovalo o vlastní přímý přenos utkání, ale ambiciózní myšlenky se zatím muselo vzdát. „Lákalo by nás to, ale zatím to neumožňují marketingová pravidla svazu. Naši televizi ale chceme i tak posunout o krok dál, proto chystáme například nový magazín nebo každodenní zpravodajství,“ plánuje šéf pražského klubu Lukáš Přibyl.

Provoz televizí vyjde draho Bohemians mají oproti jiným klubům nespornou výhodu, o jejich televizi se totiž starají výhradně fanoušci, takže klub její provoz nestojí ani korunu. Naopak Liberec vyjde vysílání měsíčně na 40 tisíc korun, Teplice dokonce na 70 tisíc. „Pokud bychom chtěli realizovat všechny naše plány, museli bychom televizi svěřit profesionálům. To by ale stálo stovky tisíc,“ vysvětluje Váňa.

I proto se většina klubových televizí od svého vzniku příliš nezměnila. „Myslel jsem, že budeme touto dobou dál,“ uznává Procházka. „Brzdí nás jen finance. Mít velkého partnera, mohli bychom víc investovat do širší nabídky pořadů.“

Řešením mělo ještě nedávno být zpoplatnění služby, ale kluby od něj vzhledem ke stále nízké sledovanosti upouštějí. „Tudy cesta nevede,“ tvrdí Procházka. „Provoz televize by neměli platit fanoušci, ale inzerenti,“ souhlasí Váňa.

***

Utkání ve znamení jedniček a nul

Internetové televize českých klubů sice nenabízejí klasické televizní vysílání v pravém slova smyslu, v pravidelných časech však přinášejí vlastní reportáže, sestřihy ze zápasů nebo rozhovory. Jejich sledovanost se obvykle pohybuje kolem 3000 diváků, provoz vyjde na 50 000 korun měsíčně a na rozdíl od zahraničních klubů za jejich sledování čeští fanoušci nic neplatí.

Internetové fobalové televize

Baník Ostrava (TV Baník): www.tvbanik.cz

Slovan Liberec (Slovan TV): www.slovan.tv

FK Teplice (T-TV): www.fkteplice.cz

Autor: