Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Zapnu lux a jedu!

Česko

Mladý designér Zdeněk Veverka ve službách značky ETA posílá na váš koberec mašinu jako na závodní dráhu

Pravděpodobně nenaleznete v domácnosti méně oblíbeného „pomocníka“, než je vysavač. A pravděpodobně nenaleznete domácnost, která by někdy nevlastnila přístroj značky ETA. Tradiční česká značka (její spontánní znalost mezi Čechy je ohromujících 96 %) vyrábí vysavače od 50. let, kdy se na nich podílel architekt Stanislav Lachman. V posledních letech ETA spolupracuje s oceňovaným designérem Zdeňkem Veverkou.

Vývoj nového vysavače od původní myšlenky po sériovou výrobu trvá podle Luboše Josky, jenž má ve firmě na starosti vývoj nových produktů, zhruba dva roky. ETA zadá designérovi údaje o produktu, včetně některých detailů (například rozměr vysavače či velikost koleček). Designér poté přijde se zhruba pěti návrhy. Jeden z nich pak dostane konstruktér. Po dokončení konstrukce se vyrobí prototyp, který se testuje. Pokud je vše v pořádku, následuje výroba forem (sada forem pro kvalitní vysavač vyšší třídy stojí až 35 milionů korun). Jeho design je ještě před zahájením výroby ověřován na potenciálních zákaznících formou tzv. focus groups. „Designy vysavačů se nechávají volně inspirovat trendy automobilového průmyslu, ostatně Zdeněk Veverka pracoval pro Škodu a Ford,“ říká Luboš Joska, „luxusnější vysavače se stejně jako limuzíny vyrábějí v tmavších barvách či s metalickými efekty.“ Na českém trhu se od některých značkových výrobců objevují i vysavače v pastelových odstínech, či dokonce vysavač v bílé barvě od firmy Miele.

Posledních pět let dominovaly vysavačům oblé tvary, dnes však přicházejí do módy kombinace oblých tvarů s hranami. Jako v případě Veverkova vysavače ETA 861 Nobel, jenž přijde na trh před Vánocemi.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!