Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Zapomeňte na předplatné

Česko

Minulý týden vyvolalo rozruch oznámení firmy Apple, že si ponechá třicet procent z příjmů z předplatného novin a časopisů realizovaného prostřednictvím nově spuštěné služby jejího internetového obchodu AppStore. Hned následující den zareagovala firma Google, výrobce operačního systému Android pro konkurenční výrobce telefonů a tabletů. Její služba One Pass si za zprostředkování předplatného bude účtovat marži pouze deset procent.

Tyto služby jsou pro vydavatele důležité ze dvou důvodů. Jednak samozřejmě vzhledem k popularitě těchto platforem. Ale zejména proto, že tablety se díky velkému kvalitnímu displeji a dobré přenosnosti stávají stále používanější náhradou papírových médií. Dokud si uživatelé museli internetový obsah vytisknout nebo jej číst na počítači, nebyl internet pro tradiční vydavatelský průmysl vážnou hrozbou.

S nástupem tabletů a elektronických knih se ale situace mění. Na trhu jsou přístroje nabízející pohodlnou práci s textem, kvalitní displej, výbornou výdrž na baterie a především mnohem komfortnější přístup k informacím, než kdy nabízel papír. A uživatelé je začínají stále více používat. Jen populárního tabletu Apple iPad se za první rok prodalo 15 milionů kusů, letos se očekává prodej 44,6 milionu kusů -tento výrobek navíc spustil lavinu dalších modelů konkurenčních výrobců. Vydavatelé se proto snaží převést předplatné svých papírových titulů na předplatné titulů elektronických a vlastníci populárních platforem (Apple, Google či Amazon se svou čtečkou Kindle) jim to umožňují. Výsledkem bude doslova invaze dnešních papírových titulů na internet. Bude snad přechod dnešních placených titulů na internet znamenat takový příliv placených služeb, že vytlačí ty bezplatné? Odpověď najdeme v minulosti. Principiálně každý provozovatel média (nejen toho internetového) si musí vybrat mezi příjmy z reklamy a příjmy z předplatného. Je zřejmé, že volba je vždy kompromisem: volně dostupná média mohou mít větší sledovanost, a tedy i vyšší příjmy z reklamy než ta placená. Jak toto dilema volby dopadlo u existujících médií? Většina dnešních komerčních televizních stanic je dostupná zdarma, rozhlasové stanice jsou zdarma všechny. Pouze noviny a časopisy se většinou prodávají. Tištěná média se ale přesouvají na internet. I u nich proto můžeme očekávat výrazný posun ve prospěch příjmů z reklamy. Důvody spočívají ve specifičnosti internetu. Především, internet je vysoce konkurenčním médiem. Informace jsou nabízeny mnoha zdroji, profesionálními i amatérskými, a je velmi snadné je vyhledat. Přesvědčit uživatele, aby si koupili informaci, je velmi náročné. Zejména to platí v komoditních oblastech, jako je zpravodajství.

Také druhý rozdíl svědčí ve prospěch financování reklamou. Oproti klasickým médiím je totiž internet obousměrný. Provozovatel média může znát své zákazníky, a tím i jejich potřeby. Na rozdíl od tradiční plošné reklamy jim tedy může nabídnout cílenou personalizovanou reklamu, která zohledňuje konkrétní potřeby daného uživatele a je mnohem účinnější než dnešní reklama vysílaná anonymním divákům či čtenářům. Lze předpokládat, že za účinnější reklamu budou inzerenti ochotni zaplatit více než za tu dnešní.

A právě v personalizované reklamě bude spočívat hlavní příjem internetu a s ním i novodobých médií. Takže placený obsah jistě na internetu bude. Bude však spíše výjimkou než pravidlem. Pouze plné využití novodobých možností elektronické distribuce umožní vydavatelům vydělat. A otázka, jestli je adekvátní marže deset, nebo třicet procent, nakonec nebude tak zásadní, jak se jeví dnes.

***

NÁZOR Tablety se díky velkému kvalitnímu displeji a dobré přenosnosti stávají stále používanější náhradou papírových médií

O autorovi| JIŘÍ DONÁT IT expert, konzultant společnosti A. T. Kearney

Autor: