Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Zapovězené slovo v USA? Resort

Česko

Americké hotely trpí „AIG efektem“. A to od té doby, co si tato problémová pojišťovna s tučnou státní pomocí vybrala k jednání luxusní hotel.

NEW YORK Některé americké luxusní hotely v poslední době ze svého názvu vypouštějí slovo „resort“. Chtějí si tak udržet firemní klientelu v čase, kdy řada společností během hospodářské recese čelila kritice kvůli utrácení. Informoval o tom list The Wall Street Journal (WSJ).

Například Ballantyne Resort v Charlotte v Severní Karolíně se v létě přejmenoval na Ballantyne Hotel & Lodge. Firemní klienti totiž jeho vedení naznačili, že změna jména by ubytovacímu zařízení zvýšila šanci na to, aby se v něm konaly jejich setkání či konference. Floridský Renaissance Orlando Resort zase svůj název o nepopulární slovo zkrátil. „Nemění to nic na tom, kým jsme. Ale při získávání konferencí nemá smysl házet si klacky pod nohy,“ řekl šéf marketingu hotelu Gary Dybul.

A čím se vlastně nebohé „resorty“ provinily? Podle WSJ získaly své stigma na konci roku 2008, kdy tehdy problémová pojišťovna AIG asi za 400 tisíc dolarů (zhruba 7,5 milionu Kč) plánovala setkání svých prodejců v hotelu St. Regis Monarch Beach Resort v kalifornském Dana Pointu. AIG, jež tehdy byla čerstvým příjemcem vládní pomoci ve výši 180 miliard dolarů, akci nakonec zrušila. Hotel se 400 pokoji se ale ze špatné publicity nevzpamatoval, a tak jej převzala společnost Citigroup.

Následující pokles zájmu o kongresovou turistiku ve Spojených státech hoteliéři nazývají AIG efektem. Politici kritizovali firmy, a zvláště ty, které obdržely federální pomoc, kvůli objednávání pobytů v místech, jako je Las Vegas. Společnosti následně přijaly pravidla, jež podobným akcím zamezila. Zvláště citlivé jsou v tomto ohledu finanční firmy či společnosti podnikající ve zdravotnictví. Obvykle obchodují s vládou nebo mají miliony zákazníků, které by podobné chování mohlo pohoršit.

Každý trpí stihomamem „Firmy prostě hodně zvažují, jakou lokalitu si vyberou, protože každý trpí stihomamem ohledně toho, jak to bude vnímat veřejnost,“ podotkla Jennie Jacobsonová, prezidentka kalifornské společnosti Unique Events, která se specializuje na pořádání firemních akcí.

Jacobsonová zmínila příklad jedné společnosti vyrábějící medicínské produkty, jež zrušila své setkání ve Španělsku a místo toho jej uspořádala ve skromnějších podmínkách v centru Los Angeles.

Podle výzkumné společnosti Smith Travel Research tak resorty v Severní Americe a v Karibiku od roku 2007 zaznamenaly u tržeb na pokoj pokles o 22,6 procenta. Jejich obsazenost se pak snížila o 8,9 procentního bodu na 58,1 procenta. Situace se však pomalu obrací k lepšímu, uvedla Smith Travel.

Podle některých hoteliérů k tomu napomohla právě změna názvu. Například generální manažer hotelu, který se nyní jmenuje Loews Lake Las Vegas, Dale McDaniel uvedl, že jeho hotel díky změně názvu zatím získal pět konferencí, jež znamenají celkem 1000 přespání. Čtyři pořádají farmaceutické společnosti a jednu pojišťovna.

Autor: