Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Zásilkové obchody hledají spásu

Česko

Zásilkovým firmám se propadly tržby meziročně o 300 milionů. Chtějí zvyšovat podíl prodeje přes internet

Zásilkové obchody v Česku bojují s poklesem tržeb. Zatímco ještě před třemi lety utržily celkem 7,1 miliardy korun, loni to bylo 6,5 miliardy. Firmy proto připravují řadu novinek, které jim mají pomoci v boji s tvrdou konkurencí internetových i kamenných prodejen. Zásilkové obchody sázejí na katalogy podobné lifestylovým časopisům, kratší dobu doručení a větší důraz na internet.

Podíl prodejů přes internet zásilkovým obchodům každým rokem roste. V současnosti se pohybuje do padesáti procent a firmy plánují jeho další zvyšování.

„Naším střednědobým cílem je 70procentní podíl objednávek přes internet,“ říká Bohumil Karafiát, ředitel společnosti Neckermann, která nyní uskuteční přes internet polovinu obchodů. Zásilkový obchod se nicméně snaží především kombinovat tradiční tištěné katalogy a internetový prodej. „Jaký je jejich optimální podíl, není možné univerzálně doporučit. Záleží na cílové skupině zákazníků, na konkrétním sortimentu,“ říká výkonný ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek.

Zástupci zásilkových obchodů předpokládají, že jejich byznys má i přes poslední pokles tržeb stále šanci expandovat. „Ve východní Evropě zásilkový prodej stále nedosahuje takové části v rámci celkového maloobchodu, jako je to běžné v západní Evropě. To vidím jako další potenciál pro náš rozvoj a pro další rostoucí oblíbenost nákupů na dálku u zákazníků,“ říká Petr Wagner, generální ředitel společnosti Cemod-CZ, dříve známé jako Magnet. Zásilkové obchody musí ale nejdříve výrazně zlepšit logistiku. „Žijeme v rychlé době a zákazník chce, aby doba mezi objednávkou a dodáním zboží byla co nejkratší,“ říká Hájek. Nyní je doba mezi objednáním a dodávkou zboží v některých případech až tři týdny.

Dalším ze způsobů, kterými chtějí zásilkové společnosti vylepšit své tržby, je změna formátu tištěných katalogů. Namísto tlustých brožur platných celou zimní či letní sezonu přecházejí k tenkým výběrovým nabídkám.

„Hovoří se o proměně katalogů v lifestylové časopisy, které by měly zákazníky naladit a poslat třeba na internet,“ potvrzuje Tomáš Hájek. S tím souhlasí i Petr Steiner, jednatel společnosti Halens, která v Česku převzala obchodní aktivity po zkrachovalém Quelle. „Chceme nabízet více specializované a krátkodobé katalogy,“ říká Steiner. Stále rychlejší zkracování „životnosti“ katalogů potvrzují i další. Například Neckermann, který loni dosáhl obratu 378 milionů korun, vydává ročně kolem 50 různých katalogů.

Všechny společnosti ale odmítají, že by klasické katalogy byly přežité. „Bez klasických katalogů to zatím nejde. Znám několik pokusů velkých evropských zásilkových obchodů na trhu s největším podílem internetových objednávek otestovat pouze internetový prodej. Všechny pokusy, dříve či později, skončily návratem k tištěným katalogům,“ upozorňuje Karafiát.

Například Cemod-CZ, který je v Česku největší zásilkovou společností, ročně rozešle okolo 13 milionů katalogů. „Přesným rozesláním tištěných materiálů je možné vzbudit zájem i u lidí, kteří sami nejdou hledat nějaké zboží,“ říká Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma.

Na tuzemském zásilkovém trhu působí zhruba 30 velkých firem a této formě obchodu se věnuje také řada menších společností. Zhruba 65 až 70 procent zásilkových firem má zahraniční vlastníky.

***

Hlavní sortiment zásilkových obchodů

textil, oděvy

knihy, hudba, filmy

domácí potřeby

zahradnické potřeby

kosmetika, potravinové doplňky

Zdroj: údaje jednotlivých společností

Graf

Tržby zásilkových firem v Česku už tři roky

po sobě klesají

Tržby (v mld. Kč)

6,1

2005

6,5

06

6,3

07

7,1

08

6,8

09

6,5

2010

ADMAZ Zdroj:

Největší zásilkové obchody v Česku

Obrat v roce 2010 (v mil. Kč)

550

Cemod-CZ

378

Neckermann

300

Halens

Autor: