Středa 6. listopadu 2024, svátek má Liběna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zastávky procházejí „pepsipřestavbou“

Česko

PRAHA V úterý 1. června začíná v Česku druhé kolo mezinárodní kampaně Pepsi Refresh Your World (Osvěž svůj svět), určené zejména mladým lidem od patnácti do osmnácti let. Ti si mohou v jejím rámci vybrat z nabídky zastávek hromadné dopravy, které mohou ve virtuálním prostředí sami přetvořit. Podle nejlepších návrhů chce Pepsi za pomoci architekta a stavební firmy přetvořit zastávky i v reálu.

Každý měsíc se na webu Pepsi objevují tipy na zastávku v České republice, která si zaslouží změnu. Návštěvníci stránek mohou během celého měsíce posílat návrhy na přestavbu, vždy na konci měsíce je kolo pro vybrané zastávky uzavřeno. Soutěž by měla trvat až do 30. září, koncept však bude pokračovat i v příštím roce. LN to sdělil Bronislav Matyšek, marketingový ředitel Pepsi ČR. Koncept Refresh Your World je globální, každá země si ho však lokálně uzpůsobuje. Autorem české kampaně je agentura Mark BBDO.

Deset návrhů pro každou jednotlivou lokalitu, které získaly nejvíce hlasů, hodnotí čtyřčlenná porota, jejímiž členy jsou streetartový výtvarník Jan Kaláb, zpěvačka Klára Vytisková, zástupce Pepsi a zástupce veřejnosti.

Vítězné návrhy pak budou realizovány průběžně až do listopadu tohoto roku. „Máme lokační tým, který jezdí po českých městech, vytipovává vhodné zastávky a dohledává k nim vlastníka. To je někdy neuvěřitelný porod, různá města si zastávky řeší a spravují různě a co platí v jednom městě, neplatí v druhém,“ řekl LN Matyšek. Pokud je zastávka vybrána a má se podle vítězného návrhu přestavět, podílí se na projektu i architekt a profesionální stavební firma. „Stavba samozřejmě musí splňovat podmínky dané stavebním zákonem, takže vítězi pomáhají s realizací profesionálové, které platíme my,“ říká manažer Pepsi.

První zastávkou tohoto druhu se stala stanice v Praze na Proseku, přestavěná podle návrhu sedmnáctiletého Štěpána Geringa. Kolik takových zastávek nakonec vznikne, Matyšek neuvedl. „Nejde o to, zda ve finále vznikne deset nebo sto nově přestavěných zastávek, ale o to, že jsme dali mladým lidem možnost ukázat, za čím si stojí, a že jim věříme. Tahle generace žije většinou s pocitem, že ji ti starší berou jako lotry a budižkničemy, my jim dali najevo, že je bereme vážně.“ Realizovaná zastávka prý firmě pomáhá i při jednání se starosty obcí, kteří na ní vidí, jak může vypadat výsledek, a jsou ochotnější dát k projektu souhlas.

Pepsi není první firmou, která jde s reklamou do veřejného prostoru a používá k němu komunitní sítě a lidskou tvořivost. V loňském roce vzbudil poprask mobilní operátor Vodafone, který nechal lidi u příležitosti dvacátého výročí listopadových událostí roku 1989 sbírat klíče (symbol sametové revoluce), z nichž pak sochař Jiří David postavil sochu umístěnou nedaleko Staroměstského náměstí.

Projekt vyvolal kritiku, že jde o samoúčelnou exhibici firmy, která nemá vazbu na kontext daného místa ani na jeho genius loci. Připouští si podobné riziko Pepsi? „My v tomhle projektu nemáme žádný byznys, nikam to netlačíme,“ říká Matyšek. „Nevnucujeme lidem výsledek, ten naopak vychází od nich. A odezva je až neuvěřitelná.“

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!